Ustawa Prawo ochrony środowiska
W 2005 r. Prawo ochrony środowiska było kilkakrotnie nowelizowane, a najobszerniejszy zakres zmian wprowadziła ustawa z 18 maja 2005 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 113, poz. 954).
Większość tych zmian weszła w życie 28 lipca ubiegłego roku. Postanowienia związane z nowymi zasadami naliczania opłat z tytułu korzystania ze środowiska, zakładającymi ich naliczanie już nie kwartalnie, a w systemie półrocznym, obowiązują od 1 lipca ub.r., natomiast artykuły związane z systemem opłat i kar oraz dotyczące organizacji wojewódzkich funduszy ochrony środowiska wchodzą w życie w 2006 r. i później.
Jak się wydaje, nowelizacja została dokonana z dwóch podstawowych powodów. Pierwszy z nich związany jest z koniecznością transpozycji do prawa wewnętrznego wymagań nowych lub zmienianych przepisów wspólnotowych, a biorąc pod uwagę zakres ustawy P.o.ś., tego rodzaju zmiany będą niewątpliwie częste. Powód drugi to chęć „udoskonalania” istniejących przepisów, związana z potrzebą usuwania luk czy niejasności, często jednak powodowana także zmieniającymi się koncepcjami, dotyczącymi kształtu poszczególnych instytucji prawnych czy dążeniami do objęcia regulacjami zagadnień bardzo szczegółowych. Wprowadzane zmiany są z tego punktu widzenia zasadne co najwyżej tylko w części. W wielu bowiem przypadkach wątpliwości wynikają z nieumiejętnej czy błędnej interpretacji obowiązujących przepisów bądź też z dążenia d...
Większość tych zmian weszła w życie 28 lipca ubiegłego roku. Postanowienia związane z nowymi zasadami naliczania opłat z tytułu korzystania ze środowiska, zakładającymi ich naliczanie już nie kwartalnie, a w systemie półrocznym, obowiązują od 1 lipca ub.r., natomiast artykuły związane z systemem opłat i kar oraz dotyczące organizacji wojewódzkich funduszy ochrony środowiska wchodzą w życie w 2006 r. i później.
Jak się wydaje, nowelizacja została dokonana z dwóch podstawowych powodów. Pierwszy z nich związany jest z koniecznością transpozycji do prawa wewnętrznego wymagań nowych lub zmienianych przepisów wspólnotowych, a biorąc pod uwagę zakres ustawy P.o.ś., tego rodzaju zmiany będą niewątpliwie częste. Powód drugi to chęć „udoskonalania” istniejących przepisów, związana z potrzebą usuwania luk czy niejasności, często jednak powodowana także zmieniającymi się koncepcjami, dotyczącymi kształtu poszczególnych instytucji prawnych czy dążeniami do objęcia regulacjami zagadnień bardzo szczegółowych. Wprowadzane zmiany są z tego punktu widzenia zasadne co najwyżej tylko w części. W wielu bowiem przypadkach wątpliwości wynikają z nieumiejętnej czy błędnej interpretacji obowiązujących przepisów bądź też z dążenia d...