Podstawowym celem regulacji zawartych w ustawie o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym było zorganizowanie i uporządkowanie procesu gospodarowania tymi odpadami. Miało to pozwolić na zminimalizowanie ilości tego rodzaju odpadów, które w przeciwnym razie w sposób trwały podlegałaby składowaniu we właściwych obiektach, stwarzając zagrożenie dla równowagi środowiska naturalnego.

Ustawodawca podzielił podmioty biorące udział w gospodarowaniu tego typu sprzętem, nakładając na nie szereg różnorodnych obowiązków, mających zapewnić w praktyce ich osiągnięcie. Ustawowy katalog wymienia więc podmioty wprowadzające sprzęt elektryczny i elektroniczny na rynek krajowy; zbierające zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny; prowadzące zakład przetwarzania takiego sprzętu; prowadzące działalność w zakresie recyklingu oraz innych niż recykling procesów odzysku zużytego e-sprzętu; organizacje odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, a także użytkowników sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

MPO zbiera ZSEE
Stosując się do treści ustawy o zużytym sprzęcie, Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania z Krakowa zbiera zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny. Jest to jedno z działań prowadzonych przez MPO w zakresie odbioru odpadów komunalnych od mieszkańców i instytucji, w ramach którego zostało zobowiązane do nieodpłatnego odbioru zużytego sprzętu.
W celu wykonania tego obowiązku MPO wystąpiło więc o stosowne zezwolenie (i otrzymało je) na transport zużytego sprzętu oraz podpisało umowy z przedsiębiorcami prowadzącymi zakłady przetwarzania, odbierającymi od MPO przedmiotowe odpady celem poddania ich odzyskowi lub recyklingowi. Firma zbiera zużyty sprzęt w ramach zbiórki odpadów wielkogabarytowych w systemie „wystawki chodnikowej” lub „wystawki dzielnicowej kontenerowej” w ustalonych punktach i terminach, a także na terenie bazy przedsiębiorstwa do kontenera wielkogabarytowego.

Pierwsze działania
Z zebranych odpadów wielkogabarytowych wyselekcjonowywany jest zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny. Obecnie jednak w stosunku do całkowitej ilości odpadów wielkogabarytowych ilość wysegregowanego w ten sposób sprzętu jest znikoma. Ponadto daje się niestety zaobserwować zjawisko braku większego zainteresowania po stronie przedsiębiorców mających odbierać zużyty sprzęt wypełnianiem tego obowiązku. Firma wystąpiła również z inicjatywą do obsługiwanych przez nie spółdzielni mieszkaniowych o wprowadzenie systemowego odbioru przedmiotowego odpadu. System odbioru polegać miałby na zorganizowaniu punktów gromadzenia zużytego sprzętu w zasobach spółdzielni, a następnie odbiorze go przez MPO. Inicjatywa ta spotkała się z zainteresowaniem ok. 60% spółdzielni, do których skierowano taką ofertę. Jednak mimo pierwotnie tak dużego zainteresowania i odzewu spółdzielnie te nie zorganizowały w swoich zasobach punktów zbiórki zużytego sprzętu, w związku z czym do tej pory nie udało się w tym systemie odebrać żadnego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Można jednak zakładać, że w ciągu najbliższych kilku (kilkunastu) miesięcy system ten, tak jak pozostałe, zacznie funkcjonować na większą skalę. Powinno to nastąpić najpóźniej od 1 stycznia 2008 r., kiedy to wprowadzających sprzęt zaczną obowiązywać poziomy jego odzysku i recyklingu, a po ich stronie zaktualizuje się obowiązek uiszczenia opłaty produktowej w przypadku ich nieosiągnięcia.

Henryk Kultys
Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania, Kraków

Śródtytuły od redakcji