Rozpoczynamy kolejną, ósmą już edycję Pucharu Recyklingu, choć wg nieco zmienionych zasad.
W momencie przekazywania niniejszego materiału do druku dobiegają końca prace nad ostateczną wersją regulaminu. Zmieniono go tak, by uatrakcyjnić rywalizację i zachęcić nowe podmioty do wzięcia udziału w Konkursie.


Trudno nie zauważyć szeregu zmian, jakie zaistniały w Polsce w ostatnich latach. W systemie gospodarki odpadami pojawiają się nowe, istotne elementy, a w ślad za nimi wprowadzane są zmiany w regulaminie.
Formuła tegorocznej edycji została poszerzona o dwie nowe kategorie. Pierwszą z nich jest kategoria zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pod nazwą „Zielony Kontakt”, organizowana wspólnie z Organizacją Odzysku ElektroEko. Stworzenie tej kategorii wymusiła niejako ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Polska jest zobowiązana do podjęcia odpowiednich kroków w celu ograniczenia składowania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego razem z nieposortowanymi odpadami komunalnymi, gdyż powinny być one selektywnie zbierane.

Oceniamy sortownie
Druga nowa kategoria to „Sortownie”. Zasadność jej włączenia do Konkursu uzasadniał Krzysztof Kawczyński, Prezes Zarządu Polskiego Systemu Recyklingu, członek Kapituły: –W ostatnich pięciu latach powstało w kraju co najmniej 15 profesjonalnych obiektów sortowniczych o łącznej wydajności przerobowej ok. 200 tys. ton odpadów. Poniesiono na ich budowę nakłady wyniosły łącznie ok. 300 mln zł. Istniejący system gospodarki odpadami nie jest dostosowany do pełnego i ekonomicznie racjonalnego wykorzystania obiektów sortowniczych. Ponadto część z tych inwestycji była tworzona bez zagwarantowania źródeł dostaw odpadów, co obecnie prowadzi do braku efektów ekonomicznych i ekologicznych w niektórych z uruchomionych inwestycji. Dlatego obecnie niezwykle ważne jest pokazywanie dobrych przykładów zarówno w zakresie wdrożenia nowoczesnych technologii do sortowania, jak i w zakresie racjonalnej, ekonomicznie uzasadnionej eksploatacji tych obiektów. Sortownie są w naszym systemie potrzebne i winny odgrywać bardzo istotną rolę, ale muszą funkcjonować w symbiozie z innymi uczestnikami systemu gospodarki odpadami. Powinno znaleźć się miejsce dla mniejszych obiektów sortowniczych, nastawionych na jeden rodzaj surowca, a także dla wielkich i kompleksowych obiektów, obsługujących duże miasta lub związki gmin. Warunkiem poważnego traktowania tego typu inwestycji winna być ich legalizacja i obecność w planie gospodarki odpadami. Dzisiaj szczególnie ważne jest promowanie sprawnie funkcjonujących na rynku obiektów sortowniczych. Dlatego konkursowa kategoria „Sortownie” spełnia związane z tym oczekiwania. Pierwszą edycję Konkursu z tą kategorią należy traktować jako rozpoznawczą i na podstawie zdobytych doświadczeń dokonać koniecznych korekt w roku następnym.

Równe szanse
Ważne jest włączenie się do Konkursu mniejszych podmiotów, które do tej pory wahały się, czy zgłosić swój udział w Konkursie. Dotychczas spore wątpliwości wśród nich budził sens stawania w szranki np. z dużymi związkami gmin. Marnie oceniano też szanse na to, że Kapituła dostrzeże ich dokonania na tle znacznie większych podmiotów.
Dlatego wg nowych zasad statuetki będą przyznawane podmiotom (urzędom, firmom, związkom gminnym) ze względu na ilość mieszkańców zamieszkujących obsługiwany przez nie teren. Zgodnie z tym wprowadzono trzy równorzędne kategorie – do 30 tys. osób, od 30 do 100 tys. osób i powyżej 100 tys. osób. Dzięki temu szanse na zdobycie statuetek i pucharów są równe dla wszystkich startujących.
Podobnie jak dotychczas, oprócz wymaganych załączników (np. kopii zezwoleń na usuwanie odpadów stałych, faktur ze sprzedaży surowców wtórnych, kart przekazania odpadów i umów na dostawę odpadów) każdy podmiot przystępujący do Konkursu winien złożyć oświadczenie, iż nie prowadzi punktu skupu odpadów ani nie zbiera odpadów od innych podmiotów odbierających i zbierających odpady.
Zrezygnowano z wymogu potwierdzania dokumentacji przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

Terminarz VIII edycji

  • do 31 sierpnia 2007 r. – termin nadsyłania Deklaracji udziału,
  • do 14 września 2007 r. – termin nadsyłania Szczegółowych formularzy zgłoszeń,
  • do 30 września 2007 r. – ocena formalna zgłoszeń konkursowych,
  • do 30 października 2007 r. – ocena merytoryczna zgłoszeń przez poszczególne komisje, posiedzenie Kapituły Konkursu, wyłonienie laureatów,
  • 20-21 listopada 2007 r. – finał Konkursu i uroczyste wręczenie nagród laureatom.


  • W zamian w celu weryfikacji przedstawionych danych Kapituła zastrzega sobie prawo zasięgnięcia opinii właściwych instytucji i urzędów marszałkowskich, które dysponują odpowiednią wiedzą co do rzetelności prowadzonych na ich terenie działań z zakresu zbiórki surowców. Podstawowe kryteria oceny w bieżącej edycji stanowią – masa zebranego surowca wtórnego metodą zbiórki selektywnej oraz masa w przeliczeniu na jednego mieszkańca obszaru objętego zbiórką, ilość surowca przekazana do recyklingu (zgodnie z ustawą o odpadach), poświadczona kartą ewidencji i kartą przekazania odpadów, a także udokumentowany przyrost masy selektywnie zbieranego surowca w stosunku do roku poprzedniego.
    Najważniejszym aspektem Konkursu pozostaje nadal promowanie działań edukacyjnych oraz podnoszenie świadomości ekologicznej mieszkańców miast i wsi w zakresie prawidłowej gospodarki odpadami, tj. zgodnej
    z prawem polskim i dyrektywami unijnymi.
    Dziękujemy za wszystkie uwagi i sugestie, które otrzymaliśmy. Są one dla nas bardzo cennym źródłem informacji, pozwalającym udoskonalać formułę Konkursu. Nowy Regulamin w jego pełnym brzmieniu oraz Deklaracja udziału dostępne będą na stronie internetowej www.abrys.pl/konkurs.

    Romana Dziubalska
    Koordynator Konkursu