W Polsce recykling samochodów opiera się głównie na małych i średnich przedsiębiorstwach, które zbierają i demontują pojazdy wycofane z eksploatacji. Według stanu na 31 października 2006 r. w naszym kraju funkcjonuje 446 stacji demontażu i 81 punktów zbiórki pojazdów wycofanych z eksploatacji, mających stosowne zezwolenia władz.

Aktualny wykaz stacji demontażu i punktów zbiórki pojazdów znajduje się na stronach internetowych Ministerstwa Środowiska (www.mos.gov.pl).
Prowadząc stację demontażu, przedsiębiorca musi liczyć się z obowiązkiem przyjmowania każdego pojazdu, który posiada odpowiednie cechy identyfikacyjne i został wycofany przez właściciela z eksploatacji. Przy przyjmowaniu pojazdu nie można od jego właściciela pobrać opłaty, jeżeli pojazd zarejestrowano w Polsce i wycofano z eksploatacji jako pojazd kompletny, a także nie zawiera innych odpadów, które nie pochodzą z oddawanego pojazdu. Za pojazd kompletny uważa się taki, który zawiera wszystkie istotne elementy, a jego masa jest nie mniejsza niż 90% masy własnej. W przypadku przyjęcia niekompletnego pojazdu przedsiębiorca może zażądać od właściciela opłaty w wysokości nawet do 10 zł za każdy kilogram brakującej masy. Czy wobec powyższego prowadzenie stacji demontażu jest rentowne?

Sprzedaż części
Stacje demontażu utrzymują się przede wszystkim ze sprzedaży tego, co jest możliwe do wymontowania z samochodowego wraku. W chwili obecnej zarabiają głównie na sprzedaży złomu do h...