Żaden akt prawny nie daje całościowej odpowiedzi na pytanie dotyczące recyklingu elektronicznych i elektrycznych części pojazdów samochodowych. Tymczasem dyrektywy europejskie nakładają na państwa członkowskie (od 2006 r.) obowiązek zbiórki złomu elektronicznego i elektrycznego w wysokości 4 kg na mieszkańca.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego 2002/96/EC zaowocowała w Polsce ustawą z 1 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Wprowadza ona wiele innowacji i unieważnia szereg artykułów historycznych ustaw, traktujących o sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, uchwalonych w latach 1991-2001. Art. 3 ustawy informuje o ograniczeniu stosowalności ustawy m.in. o zużyty sprzęt, będący częścią pojazdów wycofanych z eksploatacji1. Oznacza to, że całość przepisów związanych z recyklingiem elektroniki pochodzącej z wycofanych samochodów została przerzucona na ustawę z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz późniejszy akt zmieniający: ustawę z 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw. W myśl wymienionych aktów prawnych każdy producent lub importer samochodów, który wprowadza na rynek więcej niż 1000 pojazdów rocznie, jest zmuszony do założenia sieci stacji recyklingowych na terenie kraju2. Każdą stację zobowiązano do ...