Sejm RP 21 listopada 2008 r. przyjął ustawę o zmianie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektroniczny oraz o zmianie innych ustaw (DzU 2008 nr 223, poz. 1464). Regulacja wzbudziła wiele kontrowersji i przyczyniła się do zaangażowania się branży w prace przy jej projekcie. Nowela obowiązuje od 1 stycznia 2009 r., stąd też poproszono o opinie na temat zawartych w niej zmian.

 
Agata Drewniak
specjalista ds. środowiska, PKPP Lewiatan, Warszawa
 
Głównym celem nowelizacji ustawy było przybliżenie Polski do osiągnięcia poziomów zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, określonych w przepisach unijnych.
Niestety, w trakcie prac parlamentarnych wprowadzono nowe, bardzo kosztowne obowiązki dla przedsiębiorców, które wychodzą poza wymogi dyrektywy 2002/96/WE regulującej ten obszar.
Najbardziej uciążliwe dotyczą uwidaczniania kosztów gospodarki odpadami (KGO) przez sprzedawców detalicznych i hurtowych jako oddzielnego elementu ceny wprowadzonego sprzętu. Według ustawodawcy ujawnianie KGO pełni funkcję edukacyjną dla społeczeństwa w zakresie gospodarki odpadami. Naszym zdaniem, informacja na etykietach cenowych oraz paragonach fiskalnych nie nauczy obywateli, jak postępować z zużytym sprzętem elektronicznym. Spowoduje jedynie chaos informacyjny, nad którym będzie musiał zapanować sprzedawca....

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?