Prawidłowo funkcjonujące składowisko odpadów powinno być, zarówno na etapie eksploatacji, jak i rekultywacji, wyposażone w system odgazowania. Względy ekonomiczne przemawiają przy tym za energetycznym wykorzystaniem wydobywanego gazu.
Na rynku funkcjonują inwestorzy gotowi na własny koszt i ryzyko dokonać odpowiednich inwestycji na zarządzanych przez spółki komunalne gminnych składowiskach, chcący zarobić na przetworzeniu gazu składowiskowego w użyteczne formy energii, a zyskiem podzielić się z eksploatującą składowisko spółką komunalną. Jednak nieprzejrzystość uregulowań prawnych wydaje się takie inwestycje wstrzymywać. Zasadniczy problem tkwi chyba w tym, że świadome odpowiedzialności za realizację swoich ustawowych zadań gminy nie są jednak pewne trybu, w jakim mogą dokonać wyboru inwestora. W szczególności sytuacji nie ułatwiają niejasne przepisy nowych ustaw: z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym i z 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi.
Stosownie do art. 2 pkt 13 Ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (P.z.p.) przez „zamówienie publiczne” należy rozumieć umowy odpłatne zawierane pomiędzy zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane. Na gruncie tej definicji najistotniejszą cechą umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego jest jej odpłatność. Umowę o...