Jednym z istotnych elementów funkcjonowania systemu demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji są dopłaty. Udziela ich Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na podstawie postanowień zawartych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z 5 sierpnia 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków przeznaczania wpływów pochodzących z opłat w zakresie recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
W praktyce rodzą się wątpliwości interpretacyjne dotyczące realizacji postanowień rozporządzenia1. W szczególności dotyczy to terminu złożenia wniosku o udzielenie takiej dopłaty. Mianowicie powstaje pytanie, jaki skutek ma złożenia takiego wniosku po terminie, a więc jaki charakter ma ten termin. Przytoczenie konkretnego przypadku umożliwi próbę udzielenia odpowiedzi na te pytania.
Złożenie wniosku
Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu pojazdów złożył wniosek o udzielenie dopłaty 6 kwietnia 2009 r. (data stempla pocztowego) wraz z prośbą o przywrócenie uchybionego terminu, który upłynął 31 marca 2009 r. Następnie pismem z 20 kwietnia 2009 r. doprecyzował swój wniosek oraz przedstawił nowe okoliczności i uzasadnienie prawne.
NFOŚiGW dwukrotnie odmówił przyznania dopłaty, stwierdzając, że wniosek jest złożony po terminie, a ten zakreślony w rozporządzeniu ma zaś charakter „ustawowy&rd...