Odpowiedzialność za środowisko wśród pracowników to bardzo istotny element zarządzania. Aktualnie coraz częściej można zaobserwować, iż w praktyce gospodarczej stosuje się łączenie tradycyjnego sposobu zarządzania z tym o charakterze środowiskowym. I tu powstaje pytanie, jakie efekty takie działania przynoszą i czy firma może na tym skorzystać?
Adam Pawełas, menedżer ds. środowiska i bezpieczeństwa, Carlsberg Polska
W zakresie świadomości ekologicznej ważne jest wyjaśnienie pracownikom problemów ochrony środowiska w ujęciu globalnym i lokalnym oraz przyswojenie dbałości o środowisko jako pożądanej postawy. Do budowania świadomości wykorzystujemy komunikację wewnętrzną z pracownikami, a w szczególności ich edukowanie poprzez przekazywanie informacji i szkolenia prowadzone zgodnie z normą ISO 14001.
Istotne jest przedstawienie ochrony środowiska jako przejawu odpowiedzialnego biznesu, i to zarówno w odniesieniu do problemów globalnych, jak i budowania relacji ze społecznością lokalną zamieszkałą wokół zakładów produkcyjnych.
Ochrona środowiska jest jednym z filarów dobrego zarządzania i stanowi część składową jakości naszych produktów. Takie podejście wynika z polityki firmy, która zakłada, że naszym klientom i konsumentom zależy na tym, aby nabywane produkty były tworzone z poszanowaniem środowiska. Przekładając zasady ochrony środowiska na konkretne działania, stawiamy również na komunikację, inicjatywy poszanowania wody i energii oraz segregacji odpadów, technologię produkcji, a także przeprowadzane modernizacje. Wszystkie te działania przynoszą nie tylko korzyści ekonomiczne i jakościowe, ale również wiele dobrego dla środowiska.
Nasi pracownicy angażują się również inicjatywy o mniejszej skali działania, polegające głównie na podniesieniu jakości i usprawnieniu pracy. Przykładem takiego działania jest autorski program naszej firmy pod nazwą „Zielone Biuro”.
Rafał Pazura, zespół rzecznika prasowego PGNiG
W centrali naszego przedsiębiorstwa dzięki wdrożeniu i certyfikacji systemu zarządzania środowiskowego, zgodnego z normą PN-EN ISO 14001 udało się zrealizować program edukacji wszystkich pracowników. Zostali oni zapoznani nie tylko z polityką środowiskową firmy, aspektami oraz celami środowiskowymi, ale również poprzez organizowane konkursy i ankiety włączyli się bezpośrednio w proces budowania systemu. Pierwszą korzyścią, jaką przyniosło jego wdrożenie jest polepszenie procesu komunikacji. Pracownicy osobiście zgłaszają swoje sugestie i uwagi dotyczące systemu i rozwiązań środowiskowych zaproponowanych w jego ramach. Kolejną korzyść stanowi zaangażowanie w procesy dotyczące m.in. selektywnej zbiórki odpadów. Zamieszczone w intranecie wykazy wymagań prawnych z zakresu ochrony środowiska pozwoliły również na podniesienie świadomości pracowników w zakresie przepisów środowiskowych i ich stosowania w odniesieniu do działalności centrali firmy.
Dorota Strosznajder, corporate communication manager, Henkel Polska
Społeczna odpowiedzialność biznesu i troska o środowisko naturalne to kluczowe wartości. W swoich działaniach biznesowych realizujemy je na wielu płaszczyznach, m.in. na poziomie produktów, procesów produkcyjnych czy łańcucha dostaw. Stale podnosimy świadomość ekologiczną wśród naszych pracowników, wykorzystując całe spektrum narzędzi komunikacji wewnętrznej. W tym roku naszym wiodącym projektem w tym zakresie jest akcja „Miejmy zielone pojęcie”, której celem jest przekształcenie biur naszej firmy w miejsca maksymalnie przyjazne środowisku.
Nasz projekt przynosi jednak również wymierne finansowe korzyści. Obniżenie rachunków za wodę, energię elektryczną czy oszczędności związane z zakupem papieru do drukarek to tylko niektóre z nich. Roczne oszczędności w samym biurze warszawskim sięgną łącznie 50 tys. zł. Sama tylko rezygnacja z opcji podgrzewania i chłodzenia wody w dystrybutorach pozwoli zaoszczędzić 14 tys. zł w jednym tylko biurze. Akcja pozwoliła nam dostrzec, że wewnątrz firmy można zrobić bardzo dużo na rzecz ekologii, a pracownikom uświadomić, jak łatwo i szybko mogą wpływać na kondycję środowiska naturalnego. Liczymy, że nasi pracownicy staną się „ambasadorami” kluczowych dla firmy wartości, przekazując je jednocześnie swoim bliskim.
Małgorzata Walędzińska, CSR manager, Kompania Piwowarska
Działania proekologiczne to jedne z najważniejszych elementów polityki zrównoważonego rozwoju, które przynoszą firmie wymierne efekty, w tym również korzyści ekonomiczne.
Równolegle do wdrażania założeń polityki środowiskowej powstał program ekologiczny dla pracowników Kompanii Piwowarskiej pn. „Zgrani z naturą”. Jego celem jest przełożenie zasad i polityki środowiskowej na działania mające charakter prywatny, np. sortowanie odpadów w domu. Dzięki temu każdy z pracowników, ma świadomość, że codziennie pozostawia swój ślad na Ziemi. Pisownia nazwy programu „zGRAni z naturą” to celowy zabieg, gdyż słowo „zgrani” nawiązuje też do dobrej zabawy – umożliwiającej czerpanie radości z ekologicznych inicjatyw.
Założeniem było wykreowanie naturalnych zachowań i postaw pracowników oraz ich najbliższych w kontekście ekologicznym. Dzięki temu można zrozumieć szanse, jakie niosą za sobą działania proekologiczne oraz uświadomić sobie, że codzienne, proste czynności, zgodne z ekologią, nie są trudne do wykonania. Ekologia po prostu się opłaca.
Główną osią komunikacyjną jest strona www.zgrani.pl, tj. edukacyjny portal ekologiczny. W ramach niego są realizowane liczne ekologiczne zadania angażujące całą rodzinę. Chodzi o to, aby każdy z pracowników, nawet w domu – w towarzystwie swoich najbliższych, mógł czerpać z niej informacje i uczyć się poprzez zabawę. Portal służy propagowaniu zachowań proekologicznych w pracy, w domu oraz wśród lokalnej społeczności (sąsiedzi, znajomi). Dzięki temu powstała wewnętrzna, pozytywna ekospołeczność.
Opracowanie:
Agata Szymańska