Zgłoszenie zbioru do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych (GIODO) jest – co do zasady – obowiązkiem każdego administratora danych. Nałożenie go umożliwia organowi ds. ochrony danych osobowych sprawowanie kontroli nad prawidłowością procesu przetwarzania takich danych. Tylko w wyjątkowych sytuacjach (art. 43 ust. 1 pkt. 1-11 ustawy o ochronie danych osobowych – u.o.d.o.) administrator jest z tego obowiązku zwolniony.

W związku ze zgłoszeniem przez administratora zbioru do rejestracji, w oparciu o jego deklarację, GIODO ustala, czy przetwarzając dane osobowe przestrzega on zasad ochrony danych osobowych określonych w ustawie oraz czy prawidłowo zabezpieczył dane w zbiorze, zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych.
 
Zgłoszenie zbioru danych osobowych do rejestracji
Zgłoszenia zbioru do rejestracji należy dokonać przed rozpoczęciem przetwarzania danych osobowych, czyli przed pierwszą czynnością, jaką administrator może wykonać na danych osobowych, a więc przed pozyskaniem pierwszych z nich. Zgodnie bowiem z art. 46 u.o.d.o., administrator danych może rozpocząć ich przetwarzanie w zbiorze po zgłoszeniu ...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?