Reklamacja prac budowlanych
Zakończenie robót budowlanych i przekazanie obiektu inwestorowi nie zawsze oznacza koniec problemów. Odnotować można występowanie wad wykonanego obiektu, które często ujawniają się dopiero po upływie określonego czasu. Inwestorzy zastanawiają się wtedy, w jaki sposób wyegzekwować naprawę wad. Powstaje także problem z tymi, których nie można usunąć.
W świetle art. 656 kodeksu cywilnego do skutków opóźnienia się przez wykonawcę z rozpoczęciem robót lub wykończeniem obiektu albo wykonywania przez niego robót w sposób wadliwy lub sprzeczny z umową, do rękojmi za wady wykonanego obiektu oraz do uprawnienia inwestora do odstąpienia od umowy przed ukończeniem obiektu stosuje się odpowiednio przepisy o umowie o dzieło. Artykuł ten mówi, że do rękojmi za wady fizyczne budynków stosuje się zasady wynikające z umowy o dzieło.
Jedna z zasad zawarta została w art. 636 k.c. Wynika z niej, że jeżeli przyjmujący zamówienie wykonuje dzieło wadliwie albo sprzecznie z umową, zamawiający może wezwać go do zmiany sposobu wykonania i wyznaczyć mu w tym celu odpowiedni termin. Po jego bezskutecznym upływie zamawiający może od umowy odstąpić albo powierzyć poprawienie lub dalsze wykonanie dzieła innej osobie, na koszt i niebezpieczeństwo przyjmującego zamówienie. Jeżeli zamawiający sam dostarczył materiału, może on – w razie ...