Pomysłodawcy projektu założeń do ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, przyjętego przez Radę Ministrów 19 października br., twierdzą, że zapisane w nim rozwiązania pozwolą Polsce wypełnić unijne zobowiązania w obszarze gospodarki odpadami i uniknąć kar. Czy jednak powinny być przewidziane sankcje wobec lokalnych władz, jeśli nałożone na samorząd obowiązki nie zostaną wypełnione? Kto powinien zostać pociągnięty do odpowiedzialności za błędne decyzje i niegospodarność, jeśli wójt (burmistrz, prezydent) nie spełni pokładanych w nim nadziei w tym obszarze?
 
Dariusz Matlak, prezes Zarządu PIGO
Rzeczywiście wszystko wskazuje na to, że administracja rządowa chce w dość prosty sposób upiec dwie pieczenie na jednym ogniu, tzn. zadowolić i spełnić życzenia wielu prezydentów i burmistrzów, przekazując im pełne kompetencje do decydowania o rynku odpadów, a jednocześnie pozbyć się odpowiedzialności za ten niezwykle trudny sektor gospodarki, zacierając ślady swych dotychczasowych błędów i niepowodzeń. Istotnie, w kolejnych wersjach projektów założeń nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wyraźnie wskazywano, że gminy, które przejmą rynek gospodarki odpadami, będą także w pełni odpowiedzialne za wypełnienie unijnych standardów w gospodarowaniu odpadami, ze wszystkimi konsekwencjami, także karami fina...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?