Od początku roku obowiązuje nowy Krajowy Plan Gospodarki Odpadami 2014 (MP z 2010 r. nr 101, poz. 1183). Czy wskazane w tym opracowaniu wytyczne, poziomy i terminy są możliwe do zrealizowania? Czy KPGO 2014 nie stanowi przypadkiem zbioru pobożnych życzeń, których jednak nie będziemy w stanie wypełnić?
Krzysztof Krauze
dyrektor Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Poznaniu
KPGO 2014 jest wskazówką dla władz odpowiedzialnych za realizację zadań z niego wynikających. Zapisane w dokumencie cele i kierunki staramy się już realizować w Poznaniu, m.in. w kwestii zakresu segregacji, prowadząc Gratowiska, czyli Punkty Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych. Takie wymaganie, dotyczące głębokości segregacji, powinno być zapisane we wszystkich planach wojewódzkich. Wtedy system będzie jednolity.
W KPGO napisano, że w aglomeracjach powyżej 300 tys. mieszkańców nie trzeba będzie selektywnie zbierać leków i chemikaliów. Co to znaczy? Że będziemy to wrzucać do ogólnodostępnych pojemników, razem ze zwykłymi odpadami? Uważam, że jest to błędne. Przecież w Europie, nawet w dużych aglomeracjach, tam, gdzie są spalarnie, tego typu odpady zbiera się osobno (zwłaszcza resztki farb i lakierów czy zużyte oleje).
Dokument nie jest aż tak bardzo szczegółowy jak poprzednia aktualizacja KPGO, ale jest to pozytywne. Po co bowiem wpisywać do Planu rzeczy, których nie będziemy w stanie zrealizować? Jeśli nie wykonamy zapisanych w KPGO celów, będziemy płacić kary. A tego nie chcemy. Chcemy realizować to, co jest od nas wymagane prawem, i zachowywać się jak prawdziwi Europejczycy, na miarę społeczeństwa recyklingu. I takie przesłanie niesie KPGO 2014.
doc. dr
Lidia Sieja
Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych, Katowice
Wskazane w KPGO 2014 cele i kierunki działań w gospodarce odpadami komunalnymi nie zmieniły się w stosunku do zapisów zawartych w poprzednich planach. Plan krajowy jest dokumentem o znaczeniu strategicznym, przy założeniu, że konkretne zadania do realizacji wskazują plany niższego szczebla, czyli wojewódzkie. Nie będzie jednak oczekiwanego postępu w wypełnianiu zapisów planów, dopóki plany wojewódzkie nie będą miały mocy prawnej. Bez tego trudno będzie doprowadzić do zbudowania regionalnych systemów nowoczesnej, kompleksowej gospodarki odpadami.
Z KPGO 2014 wynika, że w selektywnym zbieraniu odpadów notujemy pewien postęp – w 2008 r. wysegregowano ok. 7% odpadów. Nie jest to stan zadowalający, zważywszy, że jednym z zapisanych celów w planie z perspektywą 2016 r. jest takie zorganizowanie systemu preselekcji i odzysku odpadów, by na składowiska trafiało ich nie więcej niż 50% w stosunku do odpadów wytworzonych.
Aktualnie mamy w kraju 278 instalacji przerobu odpadów o łącznej przepustowości ok. 3,3 mln Mg, a efekt ich działania to zaledwie 770 tys. Mg odpadów przerobionych biologicznie i termicznie. Wynika z tego konieczność oceny pracy tych funkcjonujących instalacji w kontekście realizacji kolejnego celu zawartego w KPGO 2014, tj. osiągnięcia w 2013 r. 50-procentowej redukcji składowania odpadów ulegających biodegradacji. Bez wskazania konkretnych działań, opracowania szczegółowych planów budowy obiektów biologicznego, termicznego i mechaniczno-biologicznego przerobu odpadów w 2013 r. może również okazać się (tak jak w 2010 r.), że nie wypełnimy zobowiązań unijnych.
Bardzo istotnym celem KPGO 2014 jest ostateczne uporządkowanie składowisk odpadów. Zbyt wolno postępuje proces zamykania składowisk, które nie spełniają wymogów prawnych. Z Planu wynika, że do 2014 r. należy zamknąć ok. 600 składowisk, pozostawiając jedynie te, które stanowią element regionalnych systemów (maksymalnie 15 obiektów w każdym województwie). Realizacja tego celu nie będzie możliwa, jeżeli nie nastąpią w trybie pilnym działania koordynowane na szczeblu zarządów województw, zmierzające do funkcjonowania systemów regionalnych, opartych na współpracy gmin i przedsiębiorców w branży gospodarki odpadami.
Stanowisko Departamentu Gospodarki Odpadami w Ministerstwie Środowiska
Zgodnie z art. 14 ust. 4 Ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (DzU z 2010 r. nr 185, poz. 1245, z późn. zm.), minister właściwy do spraw środowiska jest obowiązany do opracowania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej, krajowego planu gospodarki odpadami. Uchwałą nr 217 Rady Ministrów z 24 grudnia 2010 r. w sprawie „Krajowego planu gospodarki odpadami 2014” został przyjęty Krajowy plan gospodarki odpadami 2014. Należy podkreślić, że przygotowując projekt tego Planu, dołożono wszelkich starań, aby był to dokument realistyczny.
KPGO 2014 stanowi aktualizację poprzedniego Krajowego Planu Gospodarki Odpadami 2010 i określa on kierunki polityki rządu w obszarze gospodarowania odpadami. Jest to dokument planistyczny, obejmujący zakres zadań koniecznych do zapewnienia zintegrowanej gospodarki odpadami w kraju, w sposób gwarantujący ochronę środowiska, przy uwzględnianiu obecnych i przyszłych możliwości oraz uwarunkowań ekonomicznych.
Przygotowała Katarzyna Terek