Ustawa z 2004 r. o ochronie przyrody praktycznie nie zawiera jednoznacznych wskazówek co do kryteriów, jakie powinien brać pod uwagę organ podejmujący decyzję administracyjną w zakresie „zezwolenia na usunięcie drzewa”. Wiąże się to z szeregiem rozstrzygnięć w ramach postępowania w sprawie jej wydania. Dotyczy to zwłaszcza zagadnienia nasadzeń zastępczych.
Tym samym należy odwołać się do zasad ogólnych.
Uznanie administracyjne
Przez uznanie administracyjne w doktrynie rozumie się na ogół takie uregulowanie kompetencji organu administracji, że organ ten może rozstrzygnąć sprawę w różny sposób przy tym samym stanie faktycznym i każde rozstrzygnięcie sprawy jest legalne. Uznanie administracyjne oznacza wobec tego przewidziane obowiązującymi przepisami uprawnienie organu administracji wydającego decyzję do wyboru rozstrzygnięcia. Zachodzi ono wówczas, gdy norma prawna nie przewiduje obowiązku określonego zachowania się organu, lecz możliwość wyboru sposobu załatwienia sprawy.
Z kolei w orzecznictwie sądowym stwierdza się m.in., że zakres swobody organu administracji, wynikający z przepisów prawa materialnego, jest ograniczony ogólnymi zasadami postępowania administracyjnego, określonymi w art. 7 i innych przepisach kodeksu postępowania administracyjnego. Wyrażona w art. 7 k.p.a. zasada postępowania administracyjnego odnosi...