Polityka wspierania rozwoju inwestycji
TRI ProLinea zorganizowało 9 czerwca 2011 r. kolejną – czwartą – edycję konferencji poświęconej wspieraniu działań na rzecz przebudowy systemu programowania, planowania rozwoju, lokalizacji i realizacji infrastrukturalnych inwestycji liniowych o strategicznym znaczeniu dla funkcjonowania kraju i poszczególnych regionów. Grupując szerokie spektrum podmiotów i osób reprezentujących inwestorów, wykonawców oraz operatorów różnych systemów infrastruktury technicznej, energetycznej, komunikacyjnej, telekomunikacyjnej i komunalnej, ProLinea dąży do przebudowy systemu i funkcjonowania prawa z zakresu przygotowania i realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Patronatem honorowym konferencję objęło Ministerstwo Infrastruktury. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego i Fundacji Centrum PPP. Oprócz tego nie zabrakło reprezentantów wojewódzkich biur planowania przestrzennego i regionalnego, przedsiębiorstw przesyłowych oraz dystrybucyjnych z sektora energetyki i gazownictwa, wodociągów, ciepłownictwa, telekomunikacji, drogownictwa oraz firm wykonawczych i kancelarii prawnych.
Podczas konferencji dokonano rekapitulacji dotychczasowych działań i dyskusji na temat niezbędnych zmian systemowych, umożliwiających zdecydowaną poprawę warunków przygotowania i realizacji infrastrukturalnych inwestycji liniowych o znaczeniu strategicznym.
Zwrócono uwagę na brak postępu w porządkowaniu prawa i dostosowywaniu go do specyfiki inwestycji liniowych w zakresie związanym z przygotowaniem i realizacją inwestycji infrastrukturalnych. Odnosi się to do przede wszystkim do braku koniecznych zmian w ustawach: o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz Prawo budowlane, a przede wszystkim w rozwiązaniach ustawowych dotyczących ochrony środowiska.
Większość uczestników konferencji uważa za konieczne pilne uchwalenie ustawy o korytarzach przesyłowych, ale po usunięciu licznych niekonsekwencji w jej projekcie. Zwracano jednak uwagę, że kształtowanie systemu prawnego poprzez akty ustawowe o charakterze specustaw nie gwarantuje spełnienia wymogów rozwoju zrównoważonego, a także systemowego podejścia w rozwiązywaniu problemów związanych z realizacją układów infrastruktury liniowej. Prawnego uregulowania wymagają różne aspekty finansowe związane z przygotowaniem i realizacją inwestycji infrastrukturalnych, takie jak: system odszkodowań, wynagrodzenia za służebność przesyłu, opłaty za prawo drogi itp. Podczas dyskusji podkreślono, że kształtowanie infrastruktury o strategicznym znaczeniu wymaga nadania tej kategorii inwestycji statusu nadrzędnego celu publicznego. Za proces planowania i lokalizowania inwestycji infrastrukturalnych o znaczeniu krajowym i regionalnym powinny być odpowiedzialne organy administracji rządowej, przy czym niezbędne jest ustawowe ograniczenie procedur odwoławczych oraz skrócenie postępowań administracyjno-prawnych.
Opracowanie: redakcja