Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 Ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591, z późn. zm. – ustawa o s.g.), obowiązkowym zadaniem własnym gminy są sprawy „wysypisk i odpadów komunalnych”. Sformułowanie to, w dzisiejszym stanie wiedzy odnoszącej się do postępowania z odpadami i w uwzględniających ją regulacjach prawnych, jest bardzo anachroniczne, na szczęście dookreślono je przepisami Ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (DzU z 2010 r. nr 185, poz. 1243, z późn. zm.).
 
Ustawa o odpadach określa podstawowe zadania samorządu terytorialnego w dziedzinie postępowania z odpadami komunalnymi, obciążając nimi gminy i województwa samorządowe, stanowiąc w tej mierze rozwinięcie odpowiednich przepisów ustawy o samorządzie gminnym. Dalszym rozszerzeniem określenia zakresu tych zadań są postanowienia Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (DzU z 2005 nr 236, poz. 2008, z późn. zm. – ustawa u.cz.p.), niedawno w zasadniczy sposób znowelizowanej (Ustawa z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw). Nowelizacja, istotnie zwiększająca kompetencje gmin i ich odpowiedzialność za wykonanie nałożonych zadań, zakresu tych zadań, ustalonego w ustawie o odpadach, nie zmieniła, jednakże – podkreślając o...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?