Podział kompetencji: GIOŚ i WIOŚ
Wiele praktycznych wątpliwości wywołuje Ustawa z 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów. Wiąże się to w szczególności z podziałem kompetencji wynikających z tej ustawy pomiędzy różnymi organami.
Powstał bowiem problem, jakie znaczenie prawne ma umorzenie postępowania głównego inspektora ochrony środowiska w sprawie zagospodarowania odpadów na postępowanie prowadzone przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej z tytułu nielegalnego przemieszczania odpadów. NSA w wyroku z 18 lutego 2011 r. (sygn. akt II OSK 240/10 - niepublikowane) orzekł, że WIOŚ powinien dokonać samodzielnej oceny, czy pojazd, który został oddany dobrowolnie do uprawnionej stacji demontażu, stanowił w istocie odpad. Nie można w takiej sytuacji oprzeć się na uzasadnieniu GIOŚ odnośnie umorzenia postępowania, albowiem nie rozpoznał on sprawy merytorycznie, a jedynie zakończył w ten sposób postępowanie administracyjne (umorzeniem) ze względu na jego bezprzedmiotowość.
Pojazd jako odpad
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z 14 października 2009 r., sygn. akt IV SA/Wa 959/09, oddalił skargę B.K. na decyzję głównego inspektora ochrony środowiska z marca 2009 r. w przedmiocie odpadów.
Z uzasadnienia wyroku wynika, że 9 paździer...