Rok 2011 był bardzo dziwnym okresem, w którym rozmaite znaki na niebie i ziemi zwiastowały jakieś klęski i nadzwyczajne zdarzenia.

Niesamowite było zaś to, że szczególnie stan jakościowy wód i ich ochrony przed zanieczyszczeniami był przez urzędników postrzegany jako dobry, a nawet jeszcze lepszy. Rok 2011 był bowiem ósmym rokiem wyjątkowych przemian w zakresie kanalizacji w naszym kraju. Te zaplanowane działania mają na celu dogonienie bardziej cywilizowanych państw Europy, szczególnie jeśli chodzi o wypełnienie dyrektywy ściekowej. Był to dziwny rok, w którym część wybrańców narodu nad Wisłą, stojąc po kolana w ściekach, zarzucała preferowanie „opcji niemieckiej” i brak patriotyzmu tym wszystkim, którzy w planowej gospodarce, przestrzeganiu prawa i walce z bylejakością pokładali nadzieję na sukces gospodarczy umęczonej i zasmrodzonej ojczyzny. 

Dziwne znaki
Już po 11 miesiącach od tzw. Drugiej aktualizacji KPOŚK 2009, ogłoszonej w 2010 r., ukazała się „trzecia aktualizacja KPOŚK 2010”. Skąd taka nazwa w lutym 2011 r. – naprawdę nie wiem. Została ona zatwierdzona przez Radę Ministrów 1 lutego 2011 r. Celem trzeciej aktualizacji było (jak twierdzi KZGW) ustalenie realnych terminów zakończenia inwestycji w aglomeracjach, które ze względu na opóźnienia inwestycyjne nie zrealizują zadań zaplanowanych do końca 2010 r. W lutym 2011 r. zaczęto się martwić o niewykonane zadania w grudniu 2009 r.! W moim ciele za mało jest wina, aby „oleum” jako lżejsze poszło do głowy i wpłynęło na moją zdolność analizy przyczynowej i zrozumienie tych poczynań.
Najpierw w 2007 r. powstał „koszmarek programowy” dotyczący aglomeracji poniżej 2000 RLM, tj. tych, które wypełniając ankiety w 2003 r., nie wypełniły postanowień prawnych i wytycznych z 2004, 2005 i 2006 r.…
Jednocześnie w 2005 r. pierwsza aktualizacja i w 2009 r. tzw. druga aktualizacja 2008 jasno pokazywały, że założenia w gminach, a szczególnie w województwach są brane z kapelusza. Wykonuje się je bez należytej oceny sytuacji, a zobowiązania Polski odnośnie wypełniania postanowień dyrektywy ściekowej do 2015 r. (ale już Warszawa i inne największe aglomeracje miały te wymogi spełnić do 2010 r.) są mrzonką o cudzie w naszym patriotycznym grajdole. Mrzonki o cudach dotyczyły zarówno planowanych długości kanalizacji, dochowania terminów pośrednich przy oddawaniu do użytku oczyszczalni i planowanych wielkości nakładów inwestycyjnych. Tylko zadufani urzędnicy wierzyli w plany aglomeracji wykonywane bez podstawowych zasad analiz demograficznych, planów perspektywicznych rozwoju czy inżynieryjnego planowania sieci kanalizacyjnych. Brak reżimów wykonalności inwestycji, niespójność prawa w różnych resortach z nadrzędną dyrektywą ściekową, brak nieodzownych kar w przypadku naruszenia prawa może się straszliwie zemścić, bo Polsce grożą poważne kary finansowe. Jeżeli dodać do tego prawie roczną przerwę, spowodowaną przeniesieniem decyzyjności z wojewodów na marszałków, to sytuacja okazuje się iście kabaretowa.
Trzymany przez rok w tajemnicy fakt opublikowania raportu NIK z wykonania KPOŚK oraz „prognozy dla KPOŚK” stanowią dopełnienie tego obrazu. Ponadto Warszawa zapewnia, że w zasadzie niedotrzymanie terminu przez tę aglomerację to „mały pikuś”.
Zwracałem już uwagę na to, że nie ma żadnej koordynacji pomiędzy zachciankami (tak – zachciankami!)gmin odnośnie posiadania osobnych oczyszczalni, nawet jeżeli chodzi o trzy oczyszczalnie dla trzech gmin u zbiegu granic tych gmin. Zwracałem uwagę, że 1/3 kraju nie jest objęta planem aglomeracji, jakby 14 mln ludzi nie wytwarzało ścieków. Podkreślałem też fakt, że ponad 570 opracowanych programów aglomeracji (na nieco ponad 1100) jest wyznaczonych niezgodnie z zasadami i prawem. Nie było i nie ma rzeczywistej kontroli tych opracowań. Przykładowo w Trójmieście, gdzie podobno nie ma turystów, zakładów pracy, instytucji itp. równoważna liczba mieszkańców i liczba mieszkańców są takie same, co jest inżynieryjnym absurdem. W Brusach z kolei ponad 11 tys. mieszkańców w aglomeracji przekłada się na zaledwie 4000 RLM. Tego nawet nie można nazwać absurdem.
Dlatego też, zdaniem KZGW, AKPOŚK 2010 swoim zakresem objęło wyłącznie zmiany dotyczące terminów realizacji inwestycji. Oczywiście Warszawa jako miasto, które miało załatwić sprawę do końca 2010 r., była tego przyczyną. Co więcej, na 126 „zweryfikowanych” aglomeracji, ponad 40 nadal jest wyznaczonych w sposób skandaliczny. Czy na to Fundusz Narodowy winien wydawać pieniądze?
 
Prognozy całkiem sensowne
Byłoby wielką niesprawiedliwością twierdzić, że nic nie zrobiono. Odwrotnie. Osiągnięto bardzo dużo, ale planować inwestycje trzeba realnie, a nie z nadzieją na cuda. Trudność oceny polega na nieustannym manipulowaniu danymi w dostępnych periodykach statystycznych.
W zasadzie na podstawie danych statystycznych można mówić o rzeczywistych długościach zbiorowej kanalizacji (tab. 1), którą trzeba przyjąć na potrzeby planowania. KPOŚK pozostaje jedynie zbiorem „marzeń”, i to praktycznie niewykonalnych w terminie określonym przez UE. Za podstawę ogólnych wielkości planowanych sieci można przecież przyjąć długości sieci wodociągowych.
 
Tab. 1, Długość sieci kanalizacyjnej
 
Miasto
Wieś
Uwaga
Długość istniejącej w 2009 sieci kanalizacyjnej
49 747 km
50 454 km
Wieś jest obsługiwana siecią w 23,5%. W 1998 r. było zaledwie 7%!
Długość istniejącej sieci wodociągowej
267 332 km
216 828 km
 
Przypuszczalna ilość sieci kanalizacyjnej do wykonania jako 50% wodociągów
83 919 km
57 960 km
Wyliczenia moje
 
Jednak przyjmując rzeczywiste wielkości sieci oraz teoretyczne założenie, że wielkość sieci kanalizacyjnych jest o połowę mniejsza niż sieci wodociągowych, i tak otrzymujemy olbrzymie zadanie do wykonania. Statystycznie w Polsce realizuje się ok. 5000 km kanalizacji rocznie. Z tabeli wynika, że przypuszczalnie do podstawowego nasycenia terenów mieszkalnych sieciami kanalizacyjnymi od 2012 r. należy wykonać jeszcze ok.: 83 919 km, plus 57 960 km, minus 10 000 km (wykonane w latach 2010 i 2011), czyli 131.879 km! Przy tym tempie potrzeba jeszcze ok. 26 lat inwestowania przy założeniu dotychczasowych nakładów finansowych. Uznając 2020 r. za graniczny, trzeba założyć, że ok. 85 000 km kanalizacji nie istnieje nawet w planach. Oczywiście należy też założyć, że będzie się zmieniała struktura systemów kanalizacyjnych z uwagi na konieczność podłączania odległych podstawowych jednostek osadniczych.
Zawarte w tabelach niniejszego artykułu dane winny być zweryfikowane o wielkość wynikającą z procentowego pokrycia siecią wodociągową miast i terenów wiejskich. Jest to wyłącznie odniesienie się do bardzo optymistycznych danych zawartych w KPOŚK.
Należy domniemywać, że kanalizacji grawitacyjnej powstanie ok. 50%, ale odcinków przesyłowych ciśnieniowych trzeba będzie wykonać ok. 25 500 km. Na terenach podmokłych i ciasno zabudowanych należałoby wykonać ok. 17 000 km kanalizacji podciśnieniowej. Analizując kwestie przyłączy, trzeba myśleć ok. 30 000 studzienek zaworowych podciśnieniowych, ok. 20 000 pompowniach przydomowych i nawet 80 000-120 000 przyłączach grawitacyjnych. Są to jednak bardzo ostrożne szacunki, wynikające z oddzielnej analizy demograficznej oraz z zasad tzw. współczynnika koncentracji określanego dla sieci kanalizacyjnych
Prognozy te potwierdzają analizy potrzeb kanalizacyjnych w konkretnych gminach. Należy mieć na uwadze, że najpierw musi zmienić się mentalność lokalnych polityków. Determinantem zmian będzie ekonomia użytkowania mediów. Przestanie się opłacać eksploatowanie małych oczyszczalni. Najbardziej popularne mają przepustowość 400 m3/dobę, przekłada się na obsługę ok. 3000-3500 mieszkańców, a koszt takiego obiektu to ok. 10-15 mln zł. Oczywiście mowa jest o pełnych kosztach wraz z właściwą infrastrukturą wewnętrzną i zewnętrzną. Za tę kwotę można wykonać minimum 15 km sieci przesyłowych ciśnieniowych. To z kolei pokazuje, że należy łączyć małe aglomeracje. Koszty eksploatacyjne generowane przez małe obiekty są znacznie większe od tych w dużych. Co więcej, opłacalność pełnej gospodarki zapewnia minimum 75 000 RLM, czyli średniej wielkości powiat.
 
Gospodarowanie wodą w 2009 r.
 
Tab. 2. Dane z Rocznika Statystycznego „Ochrona Środowiska 2010”
 
Województwa
 
Długość sieci wodociągowej rozdzielczej w km
 
 
 
Połączenia
Prowadzące do budynków mieszkalnych w tys. sztuk
Miasta
 
 
Długość sieci kanalizacyjnej w km
 
 
Połączenia prowadzące do budynków mieszkalnych w tys. sztuk
Obsługiwane przez sieć wodociągową
 
Ludność korzystająca z sieci wodociągowej
W tysiącach
W % ludności miast ogółem
Polska
Dolnośląskie
Kujawsko-pomorskie
Lubelskie
Lubuskie
Łódzkie
Małopolskie
Mazowieckie
Opolskie
Podkarpackie
Podlaskie
Pomorskie
Śląskie
Świętokrzyskie
Warmińsko- mazurskie
Wielkopolskie
Zachodniopomorskie
267332,1
14110,8
 
21556,7
18871,5
6143,1
21483,3
17324,2
39066,0
6796,2
13139,6
11937,5
13794,0
19867,9
12143,1
13508,7
 
28648,7
8940,8
4849,3
298,1
 
251,7
338,9
120,1
360,2
402,3
655,7
155,5
285,5
174,8
237,2
554,2
221,9
152,2
 
474,7
166,4
895
91
 
52
41
42
43
57
85
35
47
38
42
71
31
49
 
109
62
 
22170,5
1953,4
 
1207,6
941,5
614,7
1538,4
1525,3
3067
525,6
793,5
686,5
1446
3518
544,6
832,7
 
1848,6
1126,9
 
95,2
96,6
 
96,1
93,8
95,7
94,3
93,9
90,9
97,4
91,9
95,9
97,9
97,1
94,9
97,5
 
96,6
96,9
100201,5
7918,9
 
6044,5
4099,4
2565,1
4480,1
9487,1
9695,4
2874,5
11182,0
2410,4
7308,1
10300,3
3040,7
4540,0
 
9032,3
5222,7
2184,0
163,2
 
123,6
93,9
52,7
106,6
199,6
241,2
71,0
188,1
71,2
149,5
247,9
70,9
71,7
 
231,8
101,0
 
 
Tabela 2 ukazuje wzajemne relacje pomiędzy siecią wodociągową a kanalizacyjną. W województwach pasa zachodnio-północnego jest to stosunek zbliżony do ok. 2:1, ale w woj. łódzkim wynosi on 5:1. Oczywiście należałoby dokonać przeliczenia wynikającego ze wskaźnika obsługi mieszkańców i dopiero wówczas opracować oceny wymaganych inwestycji.
We województwie łódzkim sieć wodociągowa winna mieć długość ok. 22 781 km. Istniejąca kanalizacja ma ok. 4.480 km, a w celu osiągnięcia założonego minimalnego poziomu 50% należałoby wykonać ok. 7000 km sieci. W największym woj. mazowieckim sieć wodociągowa to 39 066 km, a powinno być 42 977 km. Dlatego tam można zakładać wykonanie 11 793 km. Poziom 50% obsługi siecią kanalizacyjną nie jest oczywiście szczytem marzeń, ale obrazuje skalę potrzebnych inwestycji. Nawet w woj. zachodniopomorskim o stosunkowo największej sieci kanalizacyjnej władze wyraźnie dążą do budowy kolejnych sieci. W tym województwie stosunek długości kanalizacji do długości wodociągów wynosi obecnie ok. 58%. To pokazuje, że gdyby nawet przyjąć stosunek sieci wodociągowej do kanalizacyjnej jako 3:2, to pozostaje jeszcze obszar do zagospodarowania. Można dokonać znacznie dokładniejszego wyliczenia statystycznego, rozdzielając stan kanalizacji w miastach i na wsi.
Jako przykład posłuży woj. zachodniopomorskie. Statystycznie w województwie tym istnieje 5 222,7 km sieci kanalizacyjnej. W miastach obsługiwanych jest 90,4% populacji. Na wsi funkcjonuje 3 156,3 km sieci kanalizacyjnej, czyli w miastach 2066,4 km. Można zatem przypuszczać, że w miastach trzeba jeszcze wykonać min. ok. 200 km kanalizacji. Wodociągi mają długość 8940,8 km – miastach 1966 km, obsługujących 96,9% populacji miejskiej. Jest to mniej niż w przypadku sieci kanalizacyjnej. Do pełnego pokrycia siecią wodociągową potrzeba ok. 60 km sieci w miastach. Z tego wynika jednak wniosek, że te 10% populacji będzie wymagało prawdopodobnie nie 200 km, lecz minimum 260 km wodociągów.
Na wsi sytuacja jest bardziej skomplikowana. Istnieje 6 975 km wodociągów oraz ok. 3 156,3 km kanalizacji. Do zakładanego minimalnego poziomu 50% brakuje zatem na terenach wiejskich ok. 300 km kanalizacji. Czyli w przypadku terenów miejskich i wiejskich należy wykonać minimum ok. 500 km sieci kanalizacyjnej. A w celu osiągnięcia bardzo pożądanego poziomu na terenach wiejskich, tj. 75%, należałoby wykonać minimum ok. 2072 km. Po uwzględnieniu stopnia nasycenia siecią wodociągową będzie to ok. 2400 km, a w skali całego województwa łączna długość niezbędnych odcinków sieci wyniesie 2900 km. Taka wygląda sytuacja w stosunkowo najlepiej wyposażonym województwie.
 
Miasta a tereny wiejskie
 
Tab. 3. Miasta obsługiwane przez sieć wodociągową i kanalizacyjną
 
Lata
 
Liczba miast ogółem
Sieć wodociągowa
Sieć kanalizacyjna
Razem
Ludność w miastach korzystająca z sieci wodociągowej
Razem
Ludność w miastach korzystająca z sieci kanalizacyjnej
W tys.
W % ludności miast ogółem
W tys.
W % ludności miast ogółem
1990
1995
2000
2005
2007
2008
2009
 
 
830
860
880
887
891
892
897
 
 
788
854
877
886
889
890
895
 
 
21256
21748
21889
22219
22154
22160
22170
 
 
90,0
91,1
91,7
94,9
95,0
95,2
95,2
 
 
720
793
845
881
888
889
892
 
 
19152
19551
19828
19792
19830
19908
19971
 
 
81,1
82,1
83,0
84,5
85,0
85,5
85,8
 
 
 
Osiągnięcie znacznie lepszego pokrycia obszaru siecią kanalizacyjną w miastach wymaga poważnych prac studialnych. Przez 20 lat zwiększono zaledwie o 4,7% zakres obsługi mieszkańców siecią kanalizacyjną, a w przypadku terenów wiejskich w ciągu lat 15 zaledwie o 3,8%. Jeżeli obecnie w miastach istnieje ok. 49 747 km sieci (na terenach wiejskich 50 454 km) i przekłada się to na zaspokojenie potrzeb w ok. 85,8%, to należy przyjąć, że w mieście należy zbudować od 8 233 km do ok. 12 000 km, co okazuje się bardziej realne. W większości problemy związane są z ukształtowaniem terenu, a czasami odległościami. Podejrzewam, że ok. 20% będą stanowić sieci podciśnieniowe. I to jest najbardziej optymistyczna wersja dla Polski
 
Sieć kanalizacyjna i oczyszczalnie na wsi
 
Tab. 4 Wsie obsługiwane przez sieć kanalizacyjną i oczyszczalnie ścieków
 
Lata
 
 
 
 
 
 
 
 
Długość sieci kanalizacyjnej ogólnospławnej w km
 
 
 
 
 
 
 
 
Połączenia prowadzące do budynków mieszkalnych w tys.
 
 
 
 
 
 
 
Oczyszczalnie ścieków obsługujące wsie
 
Ludność wsi
 
 
 
Ogółem w tys.
 
 
 
 
 
 
W tym w % ogółem
 
 
 
 
 
 
 
 
Razem
 
 
 
 
W tym biologiczne i z podwyższonym usuwaniem biogenów
 
Korzystająca z sieci kanalizacyjnej
Korzystająca z oczyszczalni ścieków
Razem
Mechanicznych
Biologi
cznych
Z podwyższonym usuwaniem biogenów
 
 
 
 
1995
2000
2005
2007
2008
2009
5359
16222
36821
43536
46943
50454
73,4
259,4
598.0
716,9
781,0
823,2
433
1452
2044
2168
2213
2287
407
1353
1973
2113
2161
2233
14721
14584
14733
14799
14848
14889
 
5,9
11,5
19,0
21,3
22,6
23,5
3,1
10,8
20,4
23,8
25,7
26,9
0,2
0,3
0,4
0,2
0,02
0,2
 
2,5
8,2
12,3
14,3
14,8
15,4
0,3
2,4
7,7
9,3
10,8
11,3
 
Szybkość nasycenia terenów wiejskich sieciami inżynieryjnymi w porównaniu do miast jest, jak na warunki polskie, imponująca. Wzrost ludności korzystającej z sieci kanalizacyjnej w ciągu 15 lat wynosi 17,6% (miasta 3,8%). Obszary wiejskie posiadają ok. 84 950,5 km wodociągów i 3 125 245 przyłączy. Kanalizacja ma długość 54 136 km i istnieje 907 878 przyłączy, co zapewnia obsługę 23,5% ludności. Z tego wynika, że należy wykonać jeszcze co najmniej 61 046 km odcinków sieci, a po uwzględnieniu wodociągów – ponad 83 tys. km. W celu osiągnięcia zadowalającego poziomu na terenach wiejskich trzeba będzie jeszcze wykonać ok. 28 tys. km sieci kanalizacyjnych. W sumie jest to ponad 100 tys. km potrzebnych sieci. Można zatem przyjąć plany inwestycyjne na ok. 25-30 lat i nie będzie to wcale wartość przesadzona.
 
Tab. 5. Stan wyposażenia wsi w niektóre urządzenia i obiekty ochrony środowiska i gospodarki wodnej wg województw w 2009 r.
 
Województwa
 
Wodociągi zbiorowe
Stacje uzdatniania wody w sztukach
Kanalizacja zbiorcza
 
Przyłącza do budynków
Sieć wodociągowa w km
Przykanaliki do budynków
Zbiorcza sieć kanalizacyjna w km
 
km
szt
km
szt.
 
Polska
Dolnośląskie
Kujawsko-pomorskie
Lubelskie
Lubuskie
Łódzkie
Małopolskie
Mazowieckie
Opolskie
Podkarpackie
Podlaskie
Pomorskie
Śląskie
Świętokrzyskie
Warmińsko-mazurskie
Wielkopolskie
Zachodniopomorskie
84950,5
3447,4
5587,5
 
9392,3
1638,4
6532,3
7276,1
12363,4
2981,1
6369
3681,3
3081,7
5318,9
3969,8
2971,2
 
8337,6
2001,6
 
3125245
177993
166951
 
255622
77072
254920
273233
424483
115418
208108
108443
139288
232538
163320
102341
 
329967
95548
216828,0
10718,1
19225,2
 
16572,8
4749,4
17923,3
13693,9
31879,6
6067,7
11418,5
10361,5
10020
9860,9
10653,4
12154,2
 
24554
6975,6
7226
339
409
 
459
358
505
168
756
147
248
281
699
115
78
635
 
972
1057
15239,8
752
790,8
 
825,9
302,4
566,7
1774,5
1409,7
745,1
2403,2
326,2
925,3
1100,9
627,2
535
 
1467,5
687,5
907878
61299
45192
 
36650
22905
37706
96326
90488
35900
125339
21031
62416
68484
30896
30759
 
102842
39645
54136,3
3797,4
3422
 
1883,9
2222,4
1649,8
5489,6
3847,4
1709,5
9053,2
1035,3
3978,2
3020,9
1790,8
2908,1
 
5171,4
3156,3
 
Tabela 5 to potwierdzenie wcześniejszych szacunków i może służyć do obliczeń dla innych województw. Porównanie wodociągów do kanalizacji pozwala na wyciągnięcie wielu ciekawych wniosków.
 
Tab. 6. Efekty rzeczowe inwestycji ochrony środowiska i gospodarki wodnej wsi wg województw w 2009 r.
 
Województwa
 
Sieć kanalizacyjna
Oczyszczalnie ścieków
Składowiska
 
Zbiorcza
Przykanaliki do budynków
Zbiorcze
Indywidualne wiejskie
Obiekty
Powierzchnia w ha
 
Obiekty (nowe i zmodernizowane)
Przepustowość w m3/d
 
Ogółem
W tym nowe
 
W km
W szt.
 
Polska
Dolnośląskie
Kujawsko-pomorskie
Lubelskie
Lubuskie
Łódzkie
 Małopolskie
Mazowieckie
Opolskie
Podkarpackie
Podlaskie
Pomorskie
Śląskie
Świętokrzyskie
Warmińsko- mazurskie
Wielkopolskie
Zachodniopomorskie
3535,68
252,3
194,2
 
104,86
44,02
83,27
583,86
423,38
153,14
597,47
75,25
248,59
89,49
125,47
71,47
 
333,18
155,70
905,05
54,64
36,74
 
41,98
4,87
37,94
121,12
122,82
45,89
174,64
12,91
50,82
44,60
30,43
18,65
 
74,64
32,36
 
 
58353
4595
2504
 
2376
332
2103
8240
8706
1992
8518
706
3622
2895
1660
833
 
7898
1373
 
149
13
3
 
8
1
6
13
31
4
18
2
13
5
1
6
 
22
3
59
3
1
 
5
1
2
6
14
0
11
1
7
1
1
1
 
4
1
71679,9
3030,0
1180,0
 
1153,0
576,0
1384,0
1925,9
3111,8
3977,6
132,3
51614,3
845,0
300,0
135,0
 
1815,0
500,0
7844
445
1473
 
1012
139
645
380
1175
152
28
338
199
201
124
218
 
1126
189
2
 
1
1
 
 
 
17,62
0,60
 
0,74
1,59
1,81
2,02
10,63
 
0,23
 
 
 
 
Zestawienie danych w tabeli 6 obrazuje efekty działań na terenach wiejskich. Średnia długość przyłącza (od kolektora do studzienki przyłącza) wynosi 15,5 m.b. Zatem wcześniejsze przyjęcie 20 m jako sumy długości przyłącza i ok. 5 m odcinka instalacji wewnętrznej jest zasadne. Tereny wiejskie są głównym obszarem realizacji pojedynczych systemów. Poza dużymi przestrzeniami województw nizinnych – mazowieckiego (37 powiatów) i wielkopolskiego (33 powiaty), wiele pojedynczych systemów wykonuje się na terenach podgórskich i charakteryzujących się rozproszeniem zabudowy. Niestety, nie jest to odzwierciedlone w tabeli, która była tworzona na podstawie danych z gmin. Dyscyplina gmin w tym zakresie jest bardzo iluzoryczna. Średnia przepustowość oczyszczalni zbiorowej wynosi 481 m3/dobę.
Obecnie w Polsce pod względem ilości i stanu oczyszczalni, kanalizacji i oczyszczalni przydomowych jest o niebo lepiej niż osiem lat temu. Nie uprawnia to jednak do wydumanej planistyki i tworzenia nierealnych założeń inwestycyjnych.
 
Zenon Świgoń, ekspert WRPO, rzeczoznawca PZITS nr 2032