Firmy przejawiają coraz większe zainteresowanie koncepcją społecznie odpowiedzialnego biznesu, w ramach której ważne miejsce zajmuje dbałość o środowisko naturalne. Odpowiedzią marketingowców na trend „zazieleniania” rynku jest koncepcja zielonego marketingu.
Rozwój nowoczesnej koncepcji marketingowej rozpoczął się w latach 60. XX w. Od tego czasu ewoluowała ona od podejścia transakcyjnego, produkcyjnego, poprzez produktowe, sprzedażowe, aż do relacyjnego, partnerskiego. Punktem wyjścia działalności marketingowej firmy stały się potrzeby, problemy i życzenia konsumentów. W coraz większym stopniu zaczęto zwracać uwagę na satysfakcję zarówno aktualnych, jak i potencjalnych nabywców. Globalizacja rynku przyczyniła się do konieczności dokładnego rozpoznawania potrzeb konsumentów. Dodatkowo, wzrastająca konkurencja i zróżnicowanie rynku sprawiły, że warunkiem sprawnego funkcjonowania firmy stało się długofalowe planowanie działalności i strategii oraz wpłynęły na konieczność określenia alokacji produktu przed jego wyprodukowaniem. Zmieniające się warunki rynkowe spowodowały, że współczesny marketing strategiczny w coraz większym stopniu nabierał cech orientacji społecznej1-2.
Nurt marketingu społecznego jest ściśle związany z wpływem problemów ekologicznych oraz ze zmieniającą się wśród konsumentów oceną jakości życia. Koncepcja ta opier...