Przykładem w zakresie edukacji może świecić Publiczne Przedszkole nr 21 w Ostrowcu Świętokrzyskim. W ubiegłym roku dzieci brały udział w programie mającym na celu rozwijanie świadomości ekologicznej. Zastosowano różnorodne formy pracy w kontakcie z naturą, tj. apele i pikniki ekologiczne czy wyprawy plenerowe. Nie można też zapomnieć o licznych konkursach: „Niezapominajka znakiem jakości zrównoważonego rozwoju”, „Ratujmy kasztanowce”, „Nie wypalajmy traw” czy „Z recyklingiem na Ty”.
 
 
Wiosenne inspiracje
Przez cały ubiegły rok w przedszkolu oraz wśród lokalnej społeczności prowadzono program pn. „Recykling – czyli drugie życie surowca wtórnego”. W jego ramach zorganizowano wiele przedsięwzięć, m.in. stworzono „kącik dla rodziców”, w którym umieszczono informacje o przedszkolnych i ogólnopolskich działaniach ekologicznych oraz porady i wskazówki dotyczące recyklingu.
Inną inicjatywą był piknik pn. „Witaj wiosenko, czyli jak powitać wiosnę w sposób ekologiczny?”. Dodatkowo zorganizowano konkurs plastyczno-techniczny dla dzieci i rodziców pt. „Jak zrobić Panią Wiosnę z nieużytków?”.
Nie był to koniec wiosennych działań. Dzieci poznawały sposoby wykorzystania puszek w zabawie „Wiosenne puszko-zabawy” w połączeniu z akcją Fundacji Nasza Ziemia „Zanim wyrzucisz, zgnieć”. Kolejnym krokiem w budowaniu świadomości ekologicznej było prowadzenie zajęć edukacyjnych i warsztatów „ABC o odpadach”, dzięki którym maluchy miały możliwość zapoznania się z tematem zaśmiecania środowiska oraz potrzebą segregowania odpadów. Natomiast dla rodziców przeprowadzono wykład, w którym podkreślono rolę recyklingu w ochronie środowiska oraz konieczność zmniejszania ilości produkowanych w gospodarstwie domowym śmieci.
Aby utrwalić nawyk segregacji surowców wtórnych, zorganizowano zabawę „tropiącą” pt. „Szukamy pojemników na odpady” oraz „Eko-laboratorium”, dzięki którym dzieci mogły wyciągnąć wnioski nt. wykorzystania surowców wtórnych.
Poza poszukiwaniem, badaniem i kreowaniem pomysłów pojawiła się również prostsza, aczkolwiek skuteczna forma nauczania – oglądanie filmów edukacyjnych nt. odpadów, np. „Pan Śmieć”, które wyjaśniały dzieciom konieczność zmniejszania ilości odpadów.
Rok mijał, a inicjatyw ekologicznych przybywało. W maju – wraz z zaprzyjaźnionymi przedszkolami – zorganizowano happening ekologiczny. Jego celem było propagowanie ochrony środowiska oraz zbierania surowców wtórnych. Aby dopełnić tematyki zbiórki i segregacji odpadów, Przedszkole nr 21 wraz z REBĄ Organizacją Odzysku przeprowadziło akcję, w trakcie której zebrane przez dzieci i rodziców baterie wymieniano na sadzonki kwiatów i drzew.
 
 
Niech tak zostanie!
Opisane przedszkole z Ostrowca potrafiło się wykazać w roli nie tylko organizatora, ale też uczestnika. Od lutego do czerwca 2011 r. trwał konkurs „Szkolne i przedszkolne projekty recyklingowe”. Placówka otrzymała, jako jedyna w województwie, nagrodę w postaci zestawu fotograficznego. Było to uwieńczenie całości działań, w tym zbierania puszek i innych materiałów z aluminium oraz edukacji ekologicznej dzieci.
Przedszkole aktywnie działało, organizując mnóstwo efektywnych i ciekawych przedsięwzięć, oraz dopełniło całości, wydając materiały edukacyjne w postaci artykułów w czasopismach ekologicznych, a także broszury i plakaty związane z działaniami ekologicznymi.
I chociaż zawsze nad całością czuwają dorośli (nauczyciele, wychowawcy, dyrektorzy), to w powyższych przedsięwzięciach królują dzieci. Niech tak zostanie! To właśnie młode pokolenie będzie miało realny wpływ na zmiany, które mają szansę dokonać się w poziomie ochrony naszego środowiska przyrodniczego.
 
Magdalena Misiak