Rewolucja w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych, dokonana zmianą wprowadzoną do Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. DzU z 2012 r. poz. 391, z późn. zm. – u.c.p.g.), wywołała zażartą dyskusję wśród zarówno przedstawicieli podmiotów prowadzących działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych, jak i reprezentantów gmin na temat tego, w jaki sposób powinno to być zorganizowane.
Najwięcej kontrowersji wywołuje art. 6d ust. 1 u.c.p.g., przewidujący, że „wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany zorganizować przetarg na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c, albo przetarg na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów”. Z postanowień przytoczonego przepisu wynika bowiem, że obowiązującą regułą jest wybór podmiotu (lub podmiotów) świadczących usługi w tym zakresie w drodze przetargu. Oliwy do ognia dolewa fakt, że z wymogu uczestnictwa w postępowaniu przetargowym nie wyłączono nawet spółek ze 100-procentowym udziałem gminy, w myśl art. 6e u.c.p.g. Wiele samorządów, będąc jedynymi udziałowcami w swoich spółkach, zainwestowało znaczne środki finansowe, które mogą zostać utracone, jeśli firma gminna nie wygra przetargu na odbiór odpadów komunalnych od mieszkańców.

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?