Nowelizacja Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. DzU z 2012 r. poz. 391 – u.c.p.g.), dokonana 1 lipca 2011 r., nałożyła na gminy nowe obowiązki. Dotyczą one zadań z zakresu zarówno utrzymania porządku i czystości w gminach (zgodnie z Ustawą z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – t.j. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591, z późn. zm.), jak i pełnienia funkcji samorządowego organu podatkowego przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (w myśl Ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – t.j. DzU z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.).
Rada gminy odpowiedzialna jest za przygotowanie i wprowadzenie w życie uchwał stanowiących akty prawa miejscowego, w tym także uchwał w zakresie sposobu obliczania i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami (art. 6l u.c.p.g.) oraz wzoru deklaracji (art. 6n u.c.p.g.), które to uchwały – po nowelizacji dokonanej 25 stycznia br. – stanowią również akty prawa miejscowego. Do wypełnienia obowiązków gmin dochodzą dodatkowo uchwały, które nie stanowią aktów prawa miejscowego, czyli nie podlegają publikacji w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym, w zakresie wyboru metody obliczania opłaty za śmieci (art. 6j u.c.p.g.). Przygotowanie aktów prawa miejscowego, potrzebnych do realizacji jednego zadania publicznego, powinno być jednocześnie nadzorowane przez d...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?