Mimo braku regulacji prawnych, związanych z zagospodarowaniem pojazdów szynowych, podjęto w Europie działania, mające na celu projektowanie takich maszyn pod kątem ich przyszłej utylizacji oraz stworzenie odpowiedniej infrastruktury recyklingu.
Dotychczas recykling był prowadzony z uwagi na korzyści ekonomiczne, które można czerpać z odzysku części (stosowanych potem jako zamienne) oraz niektórych surowców wtórnych. Jednak wdrażanie koncepcji zrównoważonego rozwoju i unijna polityka w zakresie gospodarki odpadami wymaga, aby w przyszłości właściwemu zagospodarowaniu podlegały wszystkie wycofane z użytku pojazdy szynowe i wagony.
Wprowadzana w Unii Europejskiej polityka zrównoważonego rozwoju zobowiązuje kraje członkowskie do właściwego zagospodarowania odpadów, aby rozwój gospodarczy nie szedł w parze z pogorszeniem stanu środowiska naturalnego i wyczerpywaniem cennych zasobów Ziemi.
Reorganizacja i zmiana strategii funkcjonowania transportu szynowego wiąże się z odstąpieniem od podejścia ilościowego na rzecz jakościowego i efektywnościowego zarządzania majątkiem. Zmniejsza się ilość taboru, ale za to wprowadza się nowocześniejsze środki transportu, o większej pojemności, gwarantujące wyższy komfort podróżowania pasażerów lub lepszą jakość usług przewozu ładunków. Jednocześnie rosną oczekiwania właścicieli taboru oraz użytkownik&o...