Problematyka ruchu rowerowego występującego na drogach różnych kategorii w polskich realiach może być rozpatrywana jedynie w wąskim zakresie. Brakuje bowiem specjalistycznych danych i analiz w tym obszarze. Pewien wyjątek stanowią tu studia prowadzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Szereg wątków dotyczących natężenia ruchu rowerowego na polskich drogach poruszono w poprzednim wydaniu ?Przeglądu Komunalnego? (4/2013), skupiając się głównie na metodologii prowadzonych badań. W niniejszym artykule warto przedstawić analizy związane z ruchem rowerowym na drogach krajowych i wojewódzkich.

Drogi krajowe

Podczas Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR) w 2010 r. największe natężenia ruchu rowerowego odnotowano w województwach: opolskim, lubelskim i podkarpackim, zaś najmniejsze w lubuskim, dolnośląskim i małopolskim. Co istotne, występuje duże zróżnicowanie pomiędzy województwami, nawet trzy- lub czterokrotne!

 

Tab. 1. Natężenie, udział i praca przewozowa ruchu rowerowego na drogach krajowych wg województw w 2010 r.

Województwo

Średni dobowy ruch rowerów

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?

css.php