Budowa lub niektóre inne sposoby zagospodarowania terenu na gruncie leśnym nie zawsze muszą wiązać się z dokonaniem zmiany przeznaczenia lasu na cele nieleśne. O rozwiązaniach w tym zakresie traktował poprzedni artykuł (?Przegląd Komunalny? 9/2013). Możliwość pominięcia procedury odlesienia, lecz w ograniczonym zakresie, daje też art. 13 ust. 2 Ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (t.j. DzU z 2011 r. nr 12, poz. 59).

Zgodnie z przywołanym przepisem, w przypadkach szczególnie uzasadnionych potrzeb właścicieli lasów dopuszcza się zmianę lasu w użytek rolny. W stosunku do lasów stanowiących własność Skarbu Państwa decyzję o zmianie wydaje dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych ? na wniosek nadleśniczego. W innym przypadku organem właściwym jest starosta, który wydaje zgodę na wniosek właściciela lasu. Jak można się domyślać, szczególne wątpliwości interpretacyjne pojawiają się, gdy mamy do czynienia z lasami prywatnymi. Dzieje się tak m.in. dlatego, że przekształcenie lasu w użytek rolny może otworzyć właścicielom drogę do uzyskania możliwości zabudowy terenu w procedurze wydawania decyzji o warunkach zabudowy.

Przewidziane w powołanym przepisie rozstrzygnięcie zapada w ramach tzw. uznania administracyjnego. Nie znaczy to jednak, że organ administracji może podejmować decyzję w tym zakresie w sposób całkowicie dowolny. Jest on bowiem związany przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego, a w szczególności...