Nowa dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zamówień publicznych może znacząco wpłynąć na zasady udzielania zamówień na odbiór i zagospodarowanie odpadów, bowiem zawiera wiele nowych regulacji, których celem jest przede wszystkim odformalizowanie procedury.

15 stycznia 2014 r. przyjęto nową dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zamówień publicznych, uchylającą dyrektywę 2004/18/WE. 11 lutego 2014 r. została ona przyjęta przez Radę Unii Europejskiej i ostatecznie otrzymała tytuł ?Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/WE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE?.

Nowe kryteria

Jedna z najistotniejszych zmian dotyczy kryteriów oceny ofert. Nowa dyrektywa wymaga, aby zamówienie publiczne było udzielone wykonawcy, który złoży ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie. Z art. 67 ust. 2 dyrektywy wynika, że ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie ? z punktu widzenia instytucji zamawiającej ? określa się na podstawie ceny lub kosztu, z wykorzystaniem podejścia opartego na efektywności kosztowej, takiego jak rachunek kosztów cyklu życia. Może ona obejmować najlepszą relację jakości do ceny, którą szacuje się na podstawie kryteriów obejmujących aspekty jakościowe, środowiskowe lub społeczne, związane z przedmiotem danego zamówienia publicznego. Dyrektywa przykładowo wskazuje na następujące kryteria:

  • jakość, ...