Zakres obowiązków i zadań gminy budzi w praktyce wiele wątpliwości. Widać to na przykładzie walki z bezdomnością zwierząt czy obecnością dzikich zwierząt na terenach zurbanizowanych, nie wspominając już o odpowiedzialności za usuwanie zwierzęcych zwłok z dróg publicznych. Problemem jest też czasowe odebranie zwierzęcia.

W art. 7 Ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (DzU z 2003 r. nr 106, poz. 1002, ze zm.; dalej: u.o.z.) prawodawca przewidział dwa tryby czasowego odebrania zwierzęcia. Pierwszy sprowadza się do odebrania po uprzednim wydaniu decyzji administracyjnej (tzw. tryb ?typowy?), a drugi zakłada odebranie bez wydania stosownej decyzji (tzw. tryb ?wyjątkowy?).

Standardowa procedura

Tryb typowy jest regulowany przez art. 7 ust. 1 u.o.z., w świetle którego zwierzę traktowane w sposób określony w art. 6 ust. 2 może być czasowo odebrane właścicielowi lub opiekunowi (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ? WSA ? w Warszawie z 18 marca br., sygn. akt IV SA/Wa 2877/13, oraz wyrok WSA w Poznaniu z 21 marca 2012 r., sygn. akt II SA/Po 1215/11). Odbywa się to na podstawie decyzji wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego ze względu na miejsce pobytu zwierzęcia, które zostaje przekazane:

  • schronisku dla zwierząt, jeżeli jest to zwierzę domowe lub laboratoryjne,
  • gospodarstwu rolnemu wskazanemu przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), ...