Świat wokół odpadów
Świat wokół odpadów
Zatrzęsienie w oponach
Jak się okazuje odpady, takie jak stal, guma i włókna tekstylne, pochodzące z opon, mogą być stosowane w produkcji betonu, używanego w budownictwie mieszkalnym. Co ciekawe, materiał ten sprawia, że nowe budynki są bardziej odporne na trzęsienia ziemi, gdyż wytrzymują odchylenie do 10% od pionu. To o 50 razy więcej niż w przypadku konwencjonalnych konstrukcji wykonanych z betonu ? do takich wniosków doszli eksperci z Uniwersytetu w Sheffield i Imperial College w Londynie (Wielka Brytania).
W produkcji betonu możliwe jest również wykorzystanie drutów pochodzących z opon, które uznawane są za wyjątkowo mocne. Surowiec ten, połączony z innymi stopami metali, zwiększy bowiem wytrzymałość betonu na zginanie, przy jednoczesnym zmniejszeniu wykorzystanej energii do 97% i zminimalizowaniu pojawiania się szczelin w mikroskali.
Projekt zrealizowano dzięki dofinansowaniu unijnemu we współpracy z European Tyre Recycling Association (Europejskim Stowarzyszeniem Recyklingu Opon).
Ekspansja na Stany Zjednoczone
Recykler metali szlachetnych ? przedsiębiorstwo Mairec ? zainwestował 4,6 mln dolarów w zakład zlokalizowany w Spartanburgu w Południowej Karolinie (USA). Niemiecka firma oczekuje, że rozruch nastąpi jeszcze we wrześniu tego roku.
To pierwsza tego typu inwestycja firmy realizowana poza granicami rodzimego kraju. Zakład zajmuje ponad 4 700 m2, a w ciągu najbliższych pięciu lat znajdzie w nim zatrudnienie 35 osób. Celem stworzenia zakładu jest poszerzenie oferty recyklingu metali szlachetnych dla Ameryki Północnej. ? Obecność w Ameryce Północnej i obsługa tego rynku stanowi kamień milowy na drodze rozwoju naszej firmy ? zaznacza prezes Michaił Khaimov, który jest przekonany, że technologia Mairec oparta na odpowiedniej separacji, koncentracji, homogenizacji i pobieraniu próbek różnych materiałów zawierających metale szlachetne, zostanie dobrze przyjęta w przyjaznym i otwartym środowisku biznesowym Karoliny Południowej.
Wysokie progi
Tylko 45% masy odpadów komunalnych w Europie jest obecnie objętych systemami rozszerzonej odpowiedzialności producenta ? dowodzą wyniki nowego badania, zleconego przez komitet Zero Waste Europe. Biorąc pod uwagę, że jest to dalekie od 70-procetowego poziomu recyklingu odpadów komunalnych, nałożonego na kraje członkowskie Unii Europejskiej, naukowcy twierdzą, że system powinien być ?przeprojektowany?, aby możliwe stało się przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym.
Badanie przeprowadzone w 15 europejskich miastach zamieszkiwanych przez 33 mln ludzi (stanowiących 6,5% ludności UE) dowodzi, że pomimo podjętych wysiłków, których celem jest wsparcie recyklingu, zbiera się oddzielnie mniej niż 18% odpadów poprodukcyjnych (powstających podczas działalności gospodarczej) w ramach strategii rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Komitet dowodzi, że zakaz spalania odpadów zebranych w ramach tej strategii może stanowić dobry punkt wyjścia do osiągnięcia wymaganego przez UE poziomu.
Plastikowa autostrada
Drogi stworzone w całości z materiałów pochodzących z recyklingu? Marzenie to może się spełnić, bowiem KWS Infra ? spółka zależna holenderskiej grupy VolkelWessels ? prowadzi projekt, który zakłada wykonanie autostrady z tworzyw sztucznych.
Prefabrykowana konstrukcja jest bardzo lekka i stanowi zrównoważoną alternatywę dla tradycyjnie stosowanego asfaltu. ? Tworzywa sztuczne mają wiele zalet w porównaniu do obecnych budulców drogowych ? zaznacza dyrektor zarządzający Rolf Mars. ? Utrzymanie drogi nie generuje niemal żadnych kosztów. Jest ona bowiem odporna na korozję i warunki atmosferyczne, łatwo znosi temperatury od -40 do +80°C i wykazuje znacznie większą odporność na chemikalia. Szacujemy, że żywotność dróg może wzrosnąć trzykrotnie ? dodaje. Inną zaletą plastikowej autostrady jest łatwość jej instalowania na piasku. Dodatkowo konstrukcja zakłada stworzenie ?pustej? przestrzeni, która z powodzeniem może być używana do montowania kabli, rur i odprowadzenia wody deszczowej.
Obecnie plastikowa droga to, niestety, jeszcze koncepcja. Kolejnym etapem jest zbudowanie jej i przetestowanie w laboratorium, w celu upewnienia się, że mokra i śliska nawierzchnia zapewnia podróżującym po niej bezpieczeństwo. Przedsiębiorstwo obecnie szuka partnerów, chcących współpracować w ramach projektu (poszukiwani są również producenci z branży tworzyw sztucznych).
Linia do sortowania
Nowe centrum do sortowania odpadów otwarto we francuskim mieście Nîmes. W zakładzie grupy Paprec, wyposażonym w sześć sorterów optycznych, ma być przetwarzanych rocznie do 40 tys. ton odpadów ? zmieszanych tworzyw sztucznych, a także papieru i tektury.
Nowa linia do sortowania odpadów demonstruje możliwości połączenia technik spektrometrii w podczerwieni, spektroskopii i czujników indukcyjnych.
Czujnik indukcyjny pozwala wykryć cząstki metalu o wielkości nawet 1,5 mm, poruszające się z prędkością 3 m/s.
?Nie? dla składowania
Przedsiębiorstwo GREENnet, będące częścią grupy Teco, zainwestowało ok. 100 mln NIS (ok. 265 tys. dolarów) w nowy zakład recyklingu odpadów w Izraelu. Budowa obiektu, mającego zastąpić przepełnione składowisko Abu Dis, rozpoczęła się we wrześniu 2013 r. Zagospodarowany zostanie strumień odpadów pochodzących od mln mieszkańców Jerozolimy. Dziennie do zakładu ma więc trafiać 250 ciężarówek z odpadami, a jego roczną wydajność oszacowano na 400 tys. ton. ? Ilość odpadów poddanych recyklingowi w Jerozolimie znacznie wzrosła, a stopień odzysku wynosi obecnie ok. 50% ? zaznacza prezes firmy Offer Bogin.
Oczekuje się, że nowy obiekt pozwoli zaoszczędzić Jerozolimie ok. 17,8 mln NIS (4 mln 700 tys. dolarów) w skali roku, dzięki uiszczaniu niższych opłat za składowanie odpadów i wskutek zmniejszenia kosztów transportu odpadów.
Wstrzymać eksport
Jak donosi Kyiv Post, ukraińska Federacja Producentów Metalu (Federation of Metal Manufacturers of Ukraine) domaga się, by Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego i Handlu Ukrainy zmieniło wielkość eksportu złomu metali kolorowych w drugiej połowie 2015 r., ponieważ występują poważne brak tego materiału na rodzimym rynku. Federacja obawia się, że może to spowodować zastój na rynku.
Szacuje się, że na Ukrainie produkuje się więcej niż 32 mln ton stali w skali roku, jednak z uwagi na konflikty we wschodnim regionie kraju produkcja w 2014 r. zmalała o 17% ? do 27 mln ton.
Zabójcza praca
W trosce o bezpieczeństwo pracowników z branży gospodarki odpadami w stanie Wirginia uchwalono nową ustawę, która weszła w życie 1 lipca. Akt prawny ?House Bill 1649?, znany również jako ?Slow Down Get Around? wymaga od kierowców zmiany pasa ruchu (jeśli to możliwe) lub zwolnienia co najmniej o 10 mil/godz. oraz bezpiecznego wyminięcia (w odległości dwóch stóp na lewo ? ok. 0,6 m) pojazdów, które prowadzą zbiórkę odpadów. Dla kierowcy, który nie dostosuje się do nowych przepisów, przewidziano karę pieniężną w wysokości do 250 dolarów. Obecnie trwa akcja edukacyjna, mająca zwiększyć świadomość mieszkańców w zakresie funkcjonowania nowego prawa.
Według wyników sondażu, zleconego przez National Waste & Recycling Association, tylko 1/3 Amerykanów zwalnia w pobliżu śmieciarek, a prawie 40% walczy z pokusą, aby by przyspieszyć. Badanie wykazało również, że większość Amerykanów uważa, iż to policjanci i strażacy są bardziej narażeni na śmierć podczas pracy. Jednak w rzeczywistości dużo wyższa śmiertelność występuje wśród pracowników zajmujących się zbiórką odpadów (zgodnie z danymi Bureau of Labor Statistics).
Recykling wysokich lotów
Dzięki wprowadzeniu ?systemu recyklingu? w swoich terminalach, lotnisko Glasgow zwiększyło poziom recyklingu do 90%. Udało się to dzięki realizacji programu ?Resource Efficient Scotland? Zero Waste Scotland, który zobowiązuje firmy i organizacje do zmniejszenia ich wpływu na środowisko naturalne przez efektywniejsze wykorzystanie energii, wody i surowców.
W ramach przedsięwzięcia na lotnisku zastosowano więc nowy system zbiórki odpadów, bazujący na podwójnych pojemnikach, w których odpady zmieszane są oddzielane, od tych nadających się do recyklingu. Ten prosty zabieg przyczynił się również do zmniejszenia stopnia zanieczyszczenia pojemników, do których trafiały surowce, co zapewni lotnisku oszczędność rzędu 8 tys. funtów (ponad 46 tys. zł) w skali roku.
Lotnisko wdrożyło również nowe rozwiązania, których celem jest poprawa efektywności energetycznej. Zoptymalizowano systemy klimatyzacyjne i wprowadzono do użytku nowe oświetlenie LED.
Na podstawie stron internetowych: en.volkerwessels.com, www.etra-eu.org, www.kyivpost.com, www.mairec.com, www.pellencst.com, www.recyclinginternational.com, www.recyclingtoday.com, www.tecogroup.co.il, www.waste-management-world.com, www.zerowasteeurope.eu opracował Łukasz Więcławski.