Średni wiek samochodu w Polsce to 15,5 roku, a ponad 70% pojazdów ma 10 lat. Zmorą miast ? poza zanieczyszczeniem powietrza spalinami ? są korki oraz problemy z parkowaniem. Ratunkiem dla miast może być car-sharing i scooter-sharing, czyli usługi współdzielenia pojazdów, także zasilanych silnikami elektrycznymi. Jeden samochód w car-sharingu może zastąpić od 8 do 15 aut.

? Car-sharing w wielu miastach na świecie już potwierdził swoją zasadność, samochody car-sharingowe pozwalają zmniejszyć liczbę samochodów parkujących oraz zmniejszyć korki w centrach miast, ponieważ dowiedziono, że 30% korków jest wywołanych przez samochody parkujące ? opowiada Jakub Stęchły z Cherry Cars.

Car-sharing to jeden z elementów, który ma na celu uczynienie miast czystszymi i lepiej przejezdnymi. I to miasto ma moc sprawczą w kreowaniu warunków odpowiednich dla car-sharingu (m.in. miejsca parkingowe). Wprowadzenie takiej usługi wymaga także zmiany świadomości społeczeństwa, które musi się przekonać, że można coś mieć bez kupowania tego. Wartością graniczną rentowności posiadania samochodu jest przebieg 10 tys. km/rocznie. Poniżej tego limitu koszty utrzymania samochodu przewyższają korzyści z jego utrzymania.

Ten system od kilkunastu lat sprawnie działa w USA i Europie. Swoje początki ma on w Skandynawii, gdzie wprowadzono go w latach 70. Ubiegłego wieku. Niezmiennie bazuje on ? pomimo nowych technologii związanych z weryfikacją użytkownika ? na wartości ponadczasowej, czyli zaufaniu.

Z samochodu można skorzystać, tak jak z roweru, na minuty i za pomocą aplikacji mobilnej. Car-sharing wypływa też na zmniejszenie korków i większą dostępność miejsc parkingowych. Użytkownicy tego systemu bardziej zwracają uwagę na liczbę pokonanych kilometrów i planują trasę swojego przejazdu nawet trzy razy bardziej optymalnie niż posiadacze aut prywatnych.

Dostawcy car-sharingu, także pojazdów elektrycznych i hybrydowych, w Polsce to m.in. Cherry Cars (samochody elektryczne), Panek CarSharing, Blinkee (skutery elektryczne), TrafiCar i 4Mobility. Takich graczy na rynku ? tak jak dostawców pojazdów do car-sharingu (np. Triggo) ? przybywa, a, cytując twórcę PolskaParkuje.pl: ? Kult posiadania samochodów będzie pomału ustępował kultowi użytkowania i współdzielenia.

Emilia Seweryn