Burzliwy czas
Wydaje się, że burzliwy okres stanowienia, uchwalania ustaw i rozporządzeń, regulujących świadczenie usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, jest już za nami. Przedsiębiorstwa wod-kan w ustawowo określonym terminie, tj. do 12 marca, przekazały regulatorowi, czyli Regionalnym Zarządom Gospodarki Wodnej, wnioski taryfowe, z taryfą skalkulowaną na okres trzech lat. Jak głosi komunikat Wód Polskich, w pierwszym dniu przyjęto ok. 1600 wniosków. Teraz, używając żargonu sportowego, piłka po stronie regulatora.
Na ?ostatniej prostej? przyszło nam wykonać ogromną pracę. W styczniu zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków przeszło pod jurysdykcję Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. To autorstwa tego resortu są ostatnie rozporządzenia: z 27 lutego 2018 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryfy oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, które weszło w życie 3 marca 2018 r., oraz Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z 9 marca 2018 r. w sprawie właściwości miejscowej dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w sprawach z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków (Dz. U. z 2018 r., poz. 510), które weszło w życie 10 marca bieżącego roku.
Ministerstwo słuchało branży
Z uznaniem odebraliśmy otwartość Ministerstwa na dialog i życzliwe odniesienie się do uwag zgłaszanych między innymi przez Izbę Gospodarczą ?Wodociągi Polskie? do projektów rozporządzeń. Nie sposób nie podkreślić tu ogromnego zaangażowania i wsparcia sekretarza stanu min. Jerzego Materny i podsekretarza stanu, min. Anny Moskwy. Prowadziliśmy rozmowy z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii, Polskim Funduszem Rozwoju, Związkiem Miast Polskich. Argumenty przedkładane przez Izbę były zbieżne ze stanowiskiem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ostatecznie w rozporządzeniu ?taryfowym? uwzględniono wiele uwag i postulatów Izby, a najważniejsze z nich to: ujęcie w kalkulacji taryf odpisów amortyzacyjnych odpowiadających otrzymanym przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne środkom z dotacji lub subwencji; zniesienie ograniczenia marży zysku; przywrócenie spłat rat kapitałowych ponad wartość amortyzacji jako elementu niezbędnych przychodów; zniesienie obowiązku pomniejszania niezbędnych przychodów o nadwyżkę zysku z lat poprzednich; zdefiniowanie niepodzielonego zysku z lat ubiegłych; skrócenie okresu obrachunkowego poprzedzającego wprowadzenie nowych taryf w 2018 i 2019 roku; jednoznaczne określenie braku możliwości stosowania opłaty za przyłączenie do urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych będących w posiadaniu przedsiębiorstwa, wynikających z kosztów przeprowadzenia prób technicznych przyłącza wybudowanego przez odbiorcę usług. Najważniejszym postulatem, który został uwzględniony, jest postulat dotyczący amortyzacji. Jednocześnie przepisy rozporządzenia decyzję odnośnie do uwzględniania w taryfach odpisów amortyzacyjnych pozostawiają przedsiębiorstwom wod-kan.
W sprawie właściwości miejscowej?
Izba Gospodarcza ?Wodociągi Polskie? odniosła się również do rozporządzenia w sprawie właściwości miejscowej dyrektorów RZGW. Wskazaliśmy ustawodawcy, iż w sytuacji gmin, które zawarły porozumienie międzygminne, jak również gdy przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne działa na obszarze kilku gmin, projekt nie regulował należycie właściwości miejscowej dyrektorów RZGW. Finalnie Rozporządzenie uwzględnia regulację, której brak podniosła Izba, polegającą na wskazaniu w §1 ust. 2., że ?w sprawach z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków obejmujących swoim zakresem obszar dwóch lub więcej gmin, właściwym miejscowo dyrektorem regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie jest dyrektor właściwy dla gminy o największej liczbie odbiorców usług?. Dodatkowo rozporządzenie uwzględnia niektóre zgłoszone przez Izbę indywidualne wnioski członków w zakresie właściwego dyrektora RZGW uwzględniające kryterium odległości.
Zabiegi o zmianę zapisów w projektach rozporządzeń trwały praktycznie do ostatniej chwili, ale efekty pokazują, że warto walczyć do końca. To na pewno mobilizuje. A jak wynika z zapowiedzi Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, kolejne wyzwania legislacyjne przed nami. Życie nie zna próżni.