Nowoczesna infrastruktura drogowa dla bezpieczeństwa

Szwedzi opracowali własny plan poprawy bezpieczeństwa na drogach, tzw. Wizję Zero. Plan realizują, budując infrastrukturę przyszłości w oparciu o nowoczesne certyfikowane urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd)  m.in. z materiałów kompozytowych.

Według Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC), polskie drogi należą do jednych z najbardziej niebezpiecznych w UE1 (ramka). Ginie na nich trzykrotnie więcej osób niż w Wielkiej Brytanii i Szwecji, gdzie w 1997 r. wprowadzono program rządowy, którego celem jest maksymalne ograniczenie liczby ofiar śmiertelnych wypadków komunikacyjnych. Inicjatywa została podjęta przez UE.

Infrastruktura drogowa może nie zabijać

?Wizja Zero? w założeniu ma doprowadzić w 2050 r. do całkowitej redukcji ofiar śmiertelnych na szwedzkich drogach poprzez działania prewencyjne, ustawodawcze, projektowe i technologiczne. Z podobnego założenia wyszła Unia Europejska, zobowiązując państwa członkowskie do zmniejszenia liczby zabitych w wypadkach drogowych. Postawiono bliższy i bardziej realny cel ? ograniczenie liczby zabitych na drogach o 50% w 2020 r. w stosunku do roku 20102.

Poza legislacją czy edukacją kierowców największe zmiany w podejściu do kwestii bezpieczeństwa dotyczą więc dziś budowy, przebudowy i materiałów infrastruktury drogowej...