Jak skutecznie edukować o bioodpadach?
Brak miejsca na kolejny pojemnik, uciążliwy zapach gnijących roślin, zwiększona liczba owadów i gryzoni w pobliżu kontenerów − to tylko niektóre zarzuty mieszkańców, dotyczące nałożonego na nich obowiązku selektywnej zbiórki odpadów ulegających biodegradacji.
Wiele samorządów stawiło czoło tym wyzwaniom już w 2013 r., na mocy obowiązującej wówczas ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach od razu decydując się na wprowadzenie pięciopojemnikowego systemu segregacji odpadów. Inicjatywy edukacyjne, które były przez nie podejmowane, przede wszystkim miały na celu przekonanie mieszkańców do segregacji odpadów, a także nauczenie ich, jak to robić poprawnie. Działania skupiły się na propagowaniu właściwej segregacji wszystkich frakcji, tj. papieru, szkła, metali i tworzyw sztucznych, odpadów ulegających biodegradacji, a także odpadów zmieszanych, wielkogabarytów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz innych odpadów problemowych, kierowanych do zagospodarowania w PSZOK-u. Samorządy edukowały swoich mieszkańców głównie poprzez opracowanie i dostarczenie do gospodarstw domowych pism urzędowych oraz ulotek, publikacje artykułów w prasie lokalnej i regionalnej, spotkania z mieszkańcami, prelekcje w szkołach i przedszkola...