Obowiązki związane z nieruchomościami niezamieszkałymi
Jedną z kluczowych, z perspektywy udzielania zamówień publicznych, zmian wprowadzonych do Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.) nowelizacją z 2021 r. jest modyfikacja reguł dotyczących pozostawania właścicieli nieruchomości niezamieszkałych w systemie zapewniania odbioru odpadów komunalnych przez gminę.
Z instrumentami wyrażania oświadczeń przez właścicieli wyżej wymienionej kategorii nieruchomości powiązane zostały obowiązki informacyjne po stronie gmin, przy realizacji których rodzą się pytania i wątpliwości.
O mechanizmie składania oświadczeń
Niezmienne pozostało to, że nieruchomości niezamieszkałe pozostają w gminnym systemie zapewniania odbioru odpadów komunalnych, o ile rada gminy podejmie odpowiednią uchwałę, na podstawie art. 6c ust. 2 u.c.p.g. Względnie trwałym komponentem jest również to, że realizacja obowiązku zapewnienia odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych musi nastąpić poprzez udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu zorganizowanego na podstawie przepisów Ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli tych nieruchomości (art. 6c ust. 2a u.c.p.g.).
Należy jednak przypomnieć, że już od 2019 r. podjęcie pr...