„Najszybszy pociąg z Zawiercia do lotniska dojeżdża w 22 min, a z Tarnowskich Gór w 17 min. – czytamy w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury. Obie stacje (Zawiercie i Tarnowskie Góry) mają doskonałe skomunikowanie z siecią górnośląskiej kolei aglomeracyjnej, co zapewnia dobry dojazd do lotniska z całego Górnego Śląska.
Udana rewitalizacja
– Inwestycja na linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Pyrzowice – Zawiercie zapewnia większą dostępność do kolei i dobry dojazd na lotnisko, poprawią też komunikację w całym woj. śląskim. Pasażerowie samolotów zyskali wygodną możliwość dostania się do miasta. To także impuls dla rozwoju gospodarczego w regionie, bo projekt ma istotne znaczenie dla rozwoju sprawnych przewozów towarowych. Pozwala na efektywne połączenie transportu kolejowego i lotniczego – mówi wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA odbudowały 30-kilometrowy odcinek linii między Tarnowskimi Górami a Siewierzem, dzięki czemu pociągi wróciły na tory po 30 latach. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyła w sumie ok. 48 km linii od Tarnowskich Gór do Zawiercia. Wybudowane łącznice w Zawierciu i Tarnowskich Górach pozwalają na sprawne prowadzenie ruchu pociągów. Pociągi pasażerskie będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h. Linią pojadą też cięższe składy.
Infrastruktura towarzysząca
Dostęp do kolei zwiększa nowa stacja Pyrzowice Lotnisko i nowe przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów. Wygodne podróże zapewniają nowy peron na stacji Zawiercie oraz przebudowane perony na stacjach Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba. Wszystkie obiekty są dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, dzięki windom lub pochylniom. Perony wyposażone są w wiaty, ławki i oświetlenie. Orientację w podróży ułatwiają tablice informacyjne, nagłośnienie oraz wyświetlacze zawierające wizualne informacje o najbliższych pociągach.
„Inwestycja PKP PLK to też 59 obiektów inżynieryjnych i 38 przejazdów kolejowo-drogowych. Dla zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym powstały bezkolizyjne skrzyżowania, m.in. wiadukty kolejowe w Miasteczku Śląskim nad drogą DW 908, nad autostradą A1 oraz w Pyrzowicach nad drogą DW 913. Wybudowano nowe przejścia podziemne w stacjach Pyrzowice Lotnisko i Siewierz” – czytamy w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury.
W Siewierzu powstało też lokalne centrum sterowania, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie ruchu na całej linii. Wartość zadania „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” to 660 mln zł. Projekt jest dofinansowany z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Komentarze (0)