– W ramach sieci 13 wiodących operatorów funkcjonuje 70 proc. wszystkich, ogólnodostępnych ładowarek w Polsce. Numerem jeden – z udziałem 19 proc. – pod koniec I połowy 2023 r. była firma GreenWay Polska. Kolejne miejsca zajęły Orlen Charge, Tauron, Noxo oraz EV+. W Polsce powstaje coraz więcej hubów ładowania. Udział lokalizacji, w których funkcjonują co najmniej dwie, ogólnodostępne stacje ładowania wynosi ponad 29 proc. Co najmniej trzy ładowarki funkcjonują w ok. co dziesiątej lokalizacji – mówi Albert Kania z PSPA.
Najlepiej na Mazowszu, najgorszej w świętokrzyskim
Większych zmian względem 2022 r. nie odnotowano w czołówce producentów najpopularniejszych stacji DC. Należą do nich Delta, Ekoenergetyka oraz Efacec. Niemal 60 proc. ogólnodostępnych stacji ładowania funkcjonuje w 37 miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Liderem jest Warszawa, a następnie Gdańsk, Katowice, Kraków i Szczecin.
– Najmniej problemów ze znalezieniem punktu ładowania powinniśmy mieć w województwie mazowieckim, którego udział w polskiej sieci infrastruktury wynosi ponad 17 proc. Kolejne miejsca w tym rankingu zajmują województwa śląskie (13,1 proc.) i pomorskie (9,8 proc.). Najniższy udział punktów odnotowano w województwie świętokrzyskim (1,1 proc.), lubelskim (1,8 proc.) oraz lubuskim i podlaskim (po 2 proc.). Względnie wolne tempo rozbudowy infrastruktury dobrze obrazują dane dotyczące wypełnienia obowiązków w zakresie minimalnej liczby punktów, przewidzianych w Ustawie o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych. Termin realizacji tych wymogów upłynął w marcu 2021 r. W ok. dwa lata później ustawowe cele wypełniło zaledwie 10 z 37 zobowiązanych samorządów – mówi Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA.
Korytarze transportowe
Wg „Polish EV Outlook”, w I połowie 2023 r. wzdłuż polskiego odcinka sieci TEN-T przybyło zaledwie 31 ładowarek, a więc tempo rozbudowy takich urządzeń trudno uznać za satysfakcjonujące. Najpopularniejszą lokalizacją stacji ładowania pozostają publiczne parkingi (z udziałem 42 proc.). W dalszej kolejności są to centra handlowe (17 proc.), hotele (16 proc.) oraz stacje paliw (10 proc.). Możliwość bezpłatnego ładowania na stacjach ogólnodostępnych to w 2023 r. bardzo rzadka sytuacja. Dotyczy zaledwie 8 proc. wszystkich ładowarek. Dla kontrastu zdecydowana większość stacji w Polsce (94 proc.) jest otwarta całodobowo.
– Z miesiąca na miesiąc coraz bardziej domyka się okno czasowe, w którym można wprowadzić postulowane od długiego czasu zmiany pod kątem realizacji wymogów AFIR wyznaczonych na rok 2025. Przez ostatnie lata administracja publiczna miała świadomość istnienia poważnych braków oraz barier w polskim systemie regulacyjnym, ale mimo to nie podjęła bardziej zdecydowanych kroków, by tę sytuację zmienić. W rezultacie prognozy w najnowszej wersji „Polish EV Outlook” są mniej optymistyczne niż w ostatnim wydaniu naszego raportu. Szacujemy, że pod warunkiem uwzględnienia postulatów wypracowanych przez branżę w ramach projektu „Biała Księga Nowej Mobilności” za ok. 2 lata w Polsce może funkcjonować 32,6 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania. Kontunuowanie dotychczasowego, biernego kursu przez organy publiczne sprawi, że będzie ich o prawie 1/3 mniej, co stawia pod znakiem zapytania rozwój całego sektora zeroemisyjnego transportu w Polsce – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
Komentarze (0)