Nowy most o długości ponad 600 m, wraz z drogami dojazdowymi do najbliższych dróg publicznych, ma powstać w pobliżu miejsca, gdzie działa teraz przeprawa promowa w ciągu drogi wojewódzkiej nr 421. Dojazd do przeprawy ma prowadzić od strony Ciechowic – drogą wojewódzką nr 915, łączącą się dalej z drogą wojewódzką nr 421, a od strony Łubowic – od drogi powiatowej DP 3500S.
Kluczowe znaczenie dla rozwoju infrastruktury i komunikacji
Jak mówił na wtorkowej uroczystości podpisania umowy marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski, nowy most ma kluczowe znaczenie dla rozwoju infrastruktury i komunikacji w regionie. Przeprawa promowa, której funkcjonowanie w dużej mierze jest uzależnione od poziomu rzeki, funkcjonuje bowiem tymczasowo, w miejscu wysadzonego w 1945 r. mostu, od kilkudziesięciu lat.
„Projekt przewiduje powstanie odcinka drogowego o długości 2,7 km, który poza ponad 600-metrowym mostem obejmie niezbędne drogi dojazdowe i skrzyżowania, a także ciągi pieszo-rowerowe oraz elementy poprawiające bezpieczeństwo ruchu. Dzięki temu znacząco poprawi się komfort i efektywność podróży mieszkańców” – uściślił Chełstowski.
Odciążenie Raciborza
Budowa mostu powinna m.in. odciążyć zakorkowany często Racibórz: ruch w południowo-zachodniej części woj. śląskiego w kierunku woj. opolskiego dzięki nowej przeprawie będzie mógł omijać to miasto. Inwestycja spowoduje, że inaczej zaczną układać się potoki ruchu w Raciborzu i tamtejszym powiecie.
Zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia, katowicki ZDW zamówił budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej DW 421, stanowiącego połączenie drogi powiatowej DP3500S po stronie zachodniej Odry z drogą wojewódzką DW915 po wschodniej stronie Odry. Zostanie więc zmieniony przebieg DW421, która połączy Zawadę Książęcą i Łubowice.
Z dotacją
Inwestycja będzie realizowana przy dotacji z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w wysokości 270,5 mln zł. W przeprowadzonym pod koniec ub. roku przetargu przy budżecie zamówienia 326,8 mln zł brutto ZDW wybrał ofertę spółki Strabag Infrastruktura Południe za 293,7 mln zł brutto. Była to najtańsza z pięciu złożonych ofert. Pozostałe mieściły się w przedziale 297,8 – 340,8 mln zł brutto.
Cena stanowiła 60 proc. kryterium oceny ofert. Pozostałymi było przedłużenie gwarancji z 60 do 96 miesięcy (10 proc.) oraz dotrzymanie kryteriów właściwości podbudowy i równości warstwy ścieralnej (po 15 proc.). Wykonawca jest zobowiązany wykonać całość robót budowlanych w terminie 36 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Nowy most na Odrze między Łubowicami i Ciechowicami to inwestycja planowana w regionie od lat. W listopadzie 2019 r. ówczesny wiceminister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda przekazał samorządowi woj. śląskiego dotację z rządowego programu Mosty dla Regionów na dokumentację inwestycji.
Koszt budowy mostu szacowano wówczas na 112,7 mln zł. Dotacja z Mostów dla Regionów pozwoliła na przygotowanie dokumentacji przedprojektowej i projektowej, niezbędnej do otrzymania pozwolenia na budowę. Koszt dokumentacji wyniósł ok. 4,3 mln zł (z czego ok. 3,4 mln zł samorząd otrzymał z budżetu państwa).
Komentarze (0)