– Mamy nowe rozdanie, nowych posłów i naszych ministrów w rządzie. Mam nadzieję, że będą wpierać nasze projekty – komentuje marszałek Piotr Całbecki.
Atom, wodór, biogaz
Elektrownia atomowa we Włocławku to kolejny krok na drodze do zeroemisyjnej energetyki. Chodzi o siłownię o mocy 300 MW (standardowa atomówka ma moc 2000 MW i więcej) wykorzystującą bezpieczną i opłacalną technologię małych reaktorów modułowych (SMR). Taka elektrownia jest w stanie z powodzeniem zaspokoić potrzeby energetyczne 150-tysięcznego miasta. Zaletą są także niewielkie rozmiary tego rodzaju instalacji – to mniej więcej 10 proc. terenu, którego potrzebuje duża elektrownia. Blok energetyczny jednostki we Włocławku zajmie teren wielkości boiska piłkarskiego.
Supernowoczesną i czystą technologią jest też wodór w transporcie publicznym. Planowane są zakupy napędzanych w ten sposób autobusów i pociągów.
W ekologicznej części pakietu znalazł się też regionalny pilotaż sieci biogazowni rolniczych. Biogaz mógłby zasilić wojewódzką pulę energetyki opartej na odnawialnych źródłach.
Wisła dla gospodarki
Przywrócenie dolnej Wiśle walorów wodnej drogi transportowej to z jednej strony kwestia ekologii (bo ograniczy kursowanie TIR-ów na jednej z kluczowych tras dostaw), z drugiej twardy rachunek ekonomiczny. Wodny transport jest tańszy, ale dla nas ważne są też profity, jakie możemy czerpać z posiadania obsługujących go terminali multimodalnych. Założeniem jest wodny transport śródlądowy łączący port w Gdańsku z planowanym multimodalnym (kolejowo-drogowo-rzecznym) węzłem logistycznym w Bydgoszczy. W założenia bydgoskiego węzła wpisuje się też koncepcja wiślanego terminala przeładunkowego w sąsiedniej gminie Solec Kujawski.
Po raz kolejny Urząd Marszałkowski wraca w planach strategicznych do kwestii budowy stopnia wodnego na Wiśle w Siarzewie. Jego rolą będzie m.in. kluczowa dla potencjału żeglugowego stabilizacja poziomu wody w rzece.
Projekty prorozwojowe
Kujawy powinny móc w pełni skorzystać z możliwości rozwojowych jakie daje budowa w Polsce sieci kolei dużych prędkości, dlatego Urzędowi Marszałkowskiemu zależy na uwzględnieniu w dotyczących jej planach linii przebiegającej przez Włocławek, Toruń i Bydgoszcz.
Potrzebne są nam też nowe linie lokalne w zwykłym standardzie, przede wszystkim stanowiące kolejową obwodnicę Bydgoszczy i umożliwiające dojazd pociągiem do lotniczego terminala pasażerskiego linia Solec Kujawski – Port Lotniczy – Trzciniec. W interesie lokalnych społeczności władze Kujaw będą też zabiegać o nowe tory łączące Mąkowarsko i Sępólno Krajeńskie, Koronowo i Bydgoszcz, Unisław z Chełmnem, Radziejów z Chełmcami, Rypin z Kowalewem Pomorskim i Żnin z Szubinem.
Nowe tory, tym razem tramwajowe, zamierzamy ułożyć między Bydgoszczą i Toruniem (od bydgoskiego Ronda Jagiellonów do toruńskiej Alei Solidarności – 46 km). To bardzo opłacalna – zarówno ekologicznie, jak i z czysto ekonomicznego punktu widzenia – inwestycja, bo szybki tramwaj stałby się z całą pewnością dla skuteczną alternatywą dla intensywnego kołowego ruchu pasażerskiego między stolicami województwa.
– Lista jest długa, ale realna, wszystkie umieszczone na niej cele są do osiągnięcia, wszystkie są istotne – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Komentarze (0)