Bogaty program jubileuszowy
W programie pikniku m.in.: show akrobatyczny, widowisko teatralne, animacje dla dzieci i dla całych rodzin, zajęcia dla dzieci i młodzieży oraz przeciąganie tramwaju Twist przez strongmana. Gorzowski Ośrodek Technologiczny zorganizuje dla dzieci warsztaty naukowe.
Organizatorem pikniku są miasto Gorzów i Miejski Zakład Komunikacji. Impreza odbędzie się na terenie zajezdni MZK przy ul. Kostrzyńskiej od godz. 14 do 18; będzie można na nią dojechać darmową linią specjalną BIS obsługiwaną tego dnia przez zabytkowe tramwaje.
Podczas pikniku odbędzie się projekcja filmu o historii gorzowskich tramwajów. Będzie też okazja, by nabyć książkę wydaną z okazji 125-lecia tej formy komunikacji w Gorzowie Wlkp. Osoba, która wchodząc na piknik, otrzyma identyfikator z numerem 000125, dostanie to wydawnictwo w prezencie.
Historia miejskich tramwajów w Gorzowie Wlkp.
Z tejże książki można się dowiedzieć, że historia miejskich tramwajów w Landsbergu (obecnie Gorzów Wlkp.) sięga 1896 r., kiedy ówczesne władze miasta rozpoczęły rozmowy w tej sprawie. 29 lipca 1899 r. otwarto ruch na trzech liniach. Trasy były jednotorowe z mijankami. Do obsługi linii zamówiono w fabryce Herbrand w Kolonii 10 wagonów silnikowych.
W kolejnych latach sieć tramwajowa była rozbudowywana. W 1926 r. dzięki nowemu mostowi na Warcie możliwe stało się przedłużenie trasy z Rynku na Zamoście do mostu na Kanale Ulgi i ulicy Kobylogórskiej (wówczas Kanalbrücke). Na potrzeby nowej trasy sprowadzono wówczas z Düsseldorfu sześć nowych wagonów silnikowych, z których trzy przebudowano następnie na doczepne.
W 1943 r. w mieście uruchomiono trolejbusy, które w zamierzeniu miały zastąpić wyeksploatowane tramwaje, ale brak odpowiedniej liczby pojazdów sprawił, że ruch tramwajowy nadal był utrzymywany w relacji Rynek – ul. Kobylogórska.
Po zakończeniu wojny w mieście zdecydowano się zlikwidować trakcję trolejbusową i przywrócić kursowanie tramwajów na wszystkich trasach. Majątek poniemiecki przejęło Zjednoczenie Energetyczne Okręgu Poznańskiego, które w oparciu o ocalały tabor 1 maja 1947 r. przywróciło kursowanie tramwajów.
Zły stan infrastruktury sprawił jednak, że w grudniu 1948 r. wstrzymano kursowanie tramwajów. Miasto powołało wówczas Zakład Komunikacji Miejskiej, zainwestowało w tabor i 31 grudnia 1949 r. tramwaje wróciły na gorzowskie tory.
Dekada lat 50. minionego wieku przyniosła budowę nowej linii do Zakładów Włókien Chemicznych „Stilon” w 1952 r., przedłużonej trzy lata później do elektrowni przy ulicy Walczaka. Do tego wyeksploatowane, przedwojenne wagony zastąpiły pierwsze fabrycznie nowe wagony rodziny 4N, produkowane w Chorzowie.
W latach 60. XX wieku zajezdnia przy ulicy Składowej była już za mała i zapadła decyzja o budowie nowej. Ta została oddana do użytku w 1972 r. przy ul. Kostrzyńskiej i funkcjonuje do dziś. W tym samym okresie rozbudowano sieć tramwajową i skierowano do ruchu nowe szybkobieżne wagony 105N oraz przegubowe 102Na.
W latach 90. MZK kupił używane wagony z niemieckiego Kassel. Mimo swojego wieku były one wówczas wciąż w dobrym stanie i kilka z nich nadal jest używanych.
Na początku XXI wieku podjęto decyzję o modernizacji całej sieci tramwajowej i zakupie nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów Pesa 2015N Twist. Do obsługi czterech linii tramwajowych MZK ma 14 wagonów niskopodłogowych Pesa 2015N, sześć przegubowych 6EGTW oraz dwa przegubowe 6ZGTW.
Komentarze (0)