Reklama

ad1a poleco 24 [08.10-16.10.24]

Polskie Linie Kolejowe przebudują 4 wiadukty w Katowicach

Polskie Linie Kolejowe przebudują 4 wiadukty w Katowicach
KK/PAP
08.10.2024, o godz. 8:46
czas czytania: około 3 minut
0

W poniedziałek ruszyła przebudowa wiaduktu kolejowego nad przelotową ul. Mikołowską w Katowicach, PKP Polskie Linie Kolejowe przebudowują cztery swoje newralgiczne obiekty w mieście. Spółka wyjaśnia, że prace mogą być prowadzone głównie w nocy, w przerwach w ruchu pociągów. Wraz z zamknięciem wiaduktu nad ul. Mikołowską inwestor poinformował o dotychczasowych pracach. Zapewnił, że postępują one zgodnie z harmonogramem.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1A Forum Recyklingu 2024 [04.07-14.10.24]

Chodzi o część prac kluczowego zamówienia w ramach przebudowy połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa linii kolejowych z dwóch do czterech torów – pod kątem oddzielenia ruchu aglomeracyjnego i tworzenia Kolei Metropolitalnej. Podpisany na początku kwietnia br. kontrakt PLK z konsorcjum Torpol-Intop za 4,184 mld zł brutto (ok. 3,4 mld zł netto) obejmuje m.in. rozbudowę połączenia Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice, przebudowę głównej stacji Katowice, remonty kilku istniejących przystanków z budową trzech nowych, a także odbudowę całej infrastruktury inżynieryjnej, w tym wiaduktów kolejowych.
Zgodnie z uzgodnieniami PLK i samorządu harmonogramem, od 9 września zamykane są na czas rozbiórki i odbudowy kolejne wiadukty; łącznie ma to dotyczyć 14 obiektów. 9 września zamknięto połówkowo wiadukt ul. Bagiennej (DK79). 30 września ruszyły prace na ul. Kłodnickiej. Zamknięcie dwóch wiaduktów przesuwano: na ul. Granicznej z 16 na 25 września, na ul. Mikołowskiej z 23 września na 7 października.

Postępy prac w innych miejscach Katowic

Wraz z zamknięciem wiaduktu nad ul. Mikołowską inwestor poinformował o dotychczasowych pracach. Zapewnił, że postępują one zgodnie z harmonogramem, a każdej doby w rejonie wiaduktów na budowie pracuje kilkadziesiąt osób z firmy specjalizującej się w budowie mostów i wiaduktów.

Zakres prac w początkowej fazie obejmuje demontaż części sieci trakcyjnej i torów na wiaduktach. Ze względu na prowadzenie prac przy utrzymanym ruchu kolejowym, wykonawca nie może burzyć obiektów metodą tradycyjną, a prace muszą być prowadzone w ścisłym reżimie technologicznym.

Dodatkowe normy bezpieczeństwa przedłużyły prace

„Konieczność zachowania dodatkowych norm bezpieczeństwa sprawia, że prace realizowane są w dłuższym harmonogramie, niż byłoby to możliwe przy wstrzymanym ruchu pociągów. Wykonawca może prowadzić prace głównie w nocy, wykorzystując wynikające z rozkładu jazdy przerwy w prowadzeniu ruchu pociągów, aby nie wstrzymywać ruchu w ciągu dnia” – uściśliły PKP PLK.

Zwróciły uwagę, że część prac związanych z przebudową układu drogowego w rejonie wiaduktów wraz z infrastrukturą podziemną będzie realizowana w ramach odrębnych inwestycji przez miasto Katowice.

Ponadto, PLK przekazały, że przy ul. Bagiennej trwa rozbiórka części wiaduktu drogowego, zabudowa części konstrukcyjnych oraz przebudowa instalacji w ziemi. Przy ul. Granicznej usunięto nawierzchnię drogową, wzmacniany jest nasyp kolejowy oraz prowadzona jest przebudowa wodociągów.

Przeniesienia torów

Przy ul. Granicznej rozebrano też już skrajny tor południowy i demontowane są dwa tory po stronie północnej (z pięciu ogółem). Rozebrany został jednopiętrowy budynek ściśle przylegający dotąd do linii kolejowej. Przy ul. Kłodnickiej demontowana jest nawierzchnia, a wykonawca przygotowuje się do prac konstrukcyjnych.

Przy ul. Mikołowskiej, gdzie wiadukt zamknięto w poniedziałek, w miejscu dotychczasowych dwóch równoległych wiaduktów, przenoszących ogółem ok. 10 torów z licznymi rozjazdami, ma powstać jeden obiekt. Nowa konstrukcja zostanie dostosowana do współczesnych norm. Przejazd pod spodem ma zostać poszerzony.

Przebudowa połączenia Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice jest największą częścią przedsięwzięcia PKP PLK: “Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice”. Jest ono wsparte środkami unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility). 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

AD1A Forum Recyklingu 2024 [04.07-14.10.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ad3b zm MSO [12.08-16.10.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024