Wyłowili kanistry, meble, lodówki, ale przede wszystkim tworzywa sztuczne
“Uczestnicy akcji sprzątali przede wszystkim brzegi rzek, ale w wielu miejscach organizowane były także akcje sprzątania z wody, na kajakach i łodziach” – czytamy w komunikacie. W sumie zebrali 21,2 tys. worków. Inicjatywa trwała od końca sierpnia do początku października.
Największą masę i ilość stanowiły różnego rodzaju odpady z tworzyw sztucznych, czyli butelki, styropian, folie, wiadra, kanistry i mnóstwo innych opakowań. “Wśród wyławianych śmieci z Wisły trafiały się miejskie hulajnogi, meble, odpady poremontowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (lodówki, telewizory, kable). Wolontariusze wyciągnęli z Wisły także 1340 zużytych opon i części samochodowych” – wymieniają organizatorzy.
Trucie środowiska i marnotrawstwo odpadów
Łącznie wysprzątano 1047 km brzegów Wisły – jak wskazali organizatorzy – od źródeł na Baraniej Górze do ujścia w Gdańsku. Akcje odbywały się ponadto w dopływach rzeki, np.: Brdzie, Radomce, Sanie, Sole czy Wieprzu oraz na plażach Bałtyku. Przyłączyli się też mieszkańcy na innych rzekach, np. Odrze we Wrocławiu, aby solidaryzować się działaniami na Wiśle, co pokazuje jak wielkie zaangażowanie wywołała akcja.
Jak zauważyli organizatorzy w Polsce zaledwie około 30 proc. plastikowych odpadów jest przetwarzanych i ponownie wykorzystywanych. Reszta bezużytecznie ląduje na wysypiskach, w lasach, w rzekach lub w morzu, zatruwając środowisko, nie wspominając o marnotrawstwie cennego surowca wtórnego.
Potrzeba systemu kaucyjnego
– Potrzebujemy dobrze zorganizowanego systemu kaucyjnego, który będzie obejmował również plastikowe opakowania inne niż butelki – apelował w komunikacie Dominik Dobrowolski, inicjator i koordynator Czystej Wisły. Poinformował, że w realizację akcji zaangażowali się pracownicy Polskiego Czerwonego Krzyża, Błękitny patrol WWF, samorządowcy, ale też ochotnicze straże pożarne i wolontariusze z firm.
Akcja Czysta Wisła to inicjatywa na rzecz sprzątania rzek realizowana w ramach kampanii ekologiczno-edukacyjnej “#mniejplastiku”. Organizują ją: ekolog Dominik Dobrowolski, bank Credit Agricole i spółka leasingowa EFL. Tegoroczna akcja – jak przekazali organizatorzy – została objęta patronatem honorowym Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego.
Komentarze (0)