Zaproszeni na prezentację składu goście mieli okazję po raz pierwszy wsiąść do jednego z pociągów X’trapolis, które od 2026 roku będą obsługiwać sieć DART+ (Dublin Area Rapid Transit). Nowa flota 37 składów elektrycznych i akumulatorowo-elektrycznych ma wzmocnić jakość komunikacji obsługi pasażerów w obszarze metropolitarnym Dublina, m.in. poprzez zwiększenie przepustowości sieci kolejowej oraz dostępności pojazdów.
Krok do dekarbonizacji irlandzkich kolei
Pięciowagonowy skład, wyprodukowany przez zakład Alstom w Chorzowie, jest jednym ze 185 wagonów: 155 akumulatorowo-elektrycznych i 30 elektrycznych, zamówionych w dwóch transzach przez Koleje Irlandzkie. Umowa ramowa przewiduje możliwość zamówienia łącznie do 750 wagonów w ramach rozwoju programu DART+. – To kluczowy krok w realizacji naszej wizji zdekarbonizowanej sieci kolejowej. Chcemy, by kolej stała się w Irlandii kręgosłupem zrównoważonego, wzajemnie połączonego systemu transportowego, ułatwiając połączenie ludzi i miejsc – powiedział podczas prezentacji pociągu Jim Meade, prezes Kolei Irlandzkich.
Wyprodukowane przez chorzowski zakład pociągi zastąpią m.in. wysłużone japońskie pojazdy. Będą to też najdłuższe i najbardziej pojemne pociągi w historii irlandzkiej floty – 10-wagonowy skład, złożony z dwóch 5-wagonowych pociągów, pomieści co najmniej 1,1 tys. pasażerów.
– Jesteśmy niezwykle dumni, że zakład w Chorzowie – jedna z największych i najnowocześniejszych fabryk taboru kolejowego w grupie Alstom – realizuje tak ważne dla Irlandii i jej mieszkańców zamówienie. To wyjątkowa dla nas możliwość, aby uczestniczyć w budowie jednej z największych flot bateryjnych w Europie. – podkreśliła Beata Rusinowicz, Dyrektor Zarządzająca Alstom na Polskę, Ukrainę i Kraje Bałtyckie.
Udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością
Wyprodukowane przez Alstom pociągi będą oferować pasażerom m.in. wygodny dostęp z niskopodłogowymi drzwiami oraz automatycznie chowanym stopniem, z możliwością samodzielnego wejścia z dostosowanych peronów dla osób z ograniczoną mobilnością. Producent przewidział też liczne udogodnienia dla pasażerów korzystających z wózków inwalidzkich, rodzin z dziećmi oraz rowerzystów, m.in. specjalnie wydzielone przestrzenie czy zaawansowane systemy monitoringu, pozwalające dodatkowo zwiększyć bezpieczeństwo podróżnych i załogi.
Oprócz floty Alstom dostarczy Kolejom Irlandzkim szereg usług, w tym wsparcie techniczne, części zamienne w okresie pierwszych 15 lat eksploatacji floty, a także trzy symulatory pociągów służące do szkolenia maszynistów.
Komentarze (0)