W założeniach projektu wskazano, że sektor transportu jest odpowiedzialny za zużycie jednej trzeciej energii końcowej w UE, z czego znaczna część pochodzi z ropy naftowej.
Ograniczenie emisyjności transportu w etapach
W 2018 r. transport był zaś odpowiedzialny za 25 proc. emisji gazów cieplarnianych w Unii i jest jedynym z sektorów, w którym poziom emisji wzrósł w porównaniu do 1990 r. “Zatem, by osiągnąć cel ogólny, jakim jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w UE, należy podjąć wysiłki na rzecz ograniczenia emisyjności transportu” – podkreśla resort klimatu.
Cel OZE z wykorzystaniem biokomponentów
Zgodnie z ustawą realizacja celu OZE jest osiągana przy wykorzystaniu biokomponentów, które pochodzą z surowców spożywczych lub pastewnych; biokomponentów zaawansowanych, które wytwarzane są z surowców odpadowych lub pozostałości oraz z odnawialnej energii elektrycznej.
Przyjęty przez rząd projekt uzupełnia ten katalog m.in. o ciekłe i gazowe paliwa węglowe, gazowe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu. Paliwem umożliwiającym realizację NCW będzie mógł też być biometan, w tym wprowadzony do sieci gazowej, który w celu końcowego zużycia trafił na stacje, np. bioCNG do napędu pojazdów.
Projekt przewiduje, że przy realizacji NCW uwzględnione zostaną – poza paliwami i biopaliwami ciekłym – również paliwa lotnicze i paliwa żeglugowe.
Komentarze (0)