W planach znajduje się m.in. budowa nowych terminali przeładunkowych oraz modernizacja dróg.
Pod koniec grudnia 2024 roku Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na dokumentację budowy toru wodnego do portu w Elblągu. Jest to ostatni odcinek drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną, której realizację zadeklarował rząd.
Brakujący fragment, mierzący niespełna kilometr, nie był wcześniej objęty programem „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Rząd PiS planował, aby ten odcinek zrealizował samorząd Elbląga. Jednak po wyborach parlamentarnych nowy rząd zadeklarował wykonanie tego fragmentu jako V etapu budowy.
Szczegóły projektu toru wodnego
Tor wodny ma mieć szerokość 36 metrów i głębokość 5 metrów. Odcinek ten obejmie teren od punktu P1 (na wysokości oczyszczalni ścieków) do portu, przy moście Unii Europejskiej. W ramach inwestycji przewidziano także umocnienie brzegów oraz budowę obrotnicy o średnicy 160 metrów na rozwidleniu rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego.
Prezydent Elbląga Michał Missan podkreślił, że realizacja inwestycji stanowi ważny krok w rozwoju miasta i wykorzystaniu potencjału portu. „To bardzo dobra informacja dla elblążanek i elblążan na początek roku” – dodał.
Renegocjacje funduszy europejskich
Samorząd Elbląga zamierza sfinansować rozwój infrastruktury portowej i okołoportowej ze środków unijnych. Prezydent miasta poinformował, że przygotowano analizy do renegocjacji Funduszy Europejskich dla Warmii i Mazur. Proces negocjacyjny z Komisją Europejską ma zakończyć się w marcu 2025 roku.
Wsparcie ze strony Komisji Europejskiej
Jak przekazało biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego w Olsztynie, powrót do rozmów z Komisją Europejską w sprawie finansowania inwestycji w porcie elbląskim stał się możliwy dzięki przeglądowi śródokresowemu wszystkich programów w Polsce.
Urzędnicy przypomnieli, że wsparcie dla portu było już przedmiotem negocjacji w 2022 roku. Wówczas Komisja Europejska uzależniła decyzję o finansowaniu od wyjaśnienia swoich wątpliwości. Obecna sytuacja społeczno-gospodarcza, m.in. w wyniku wojny w Ukrainie, zmieniła jednak uwarunkowania funkcjonowania portu.
Budowa Kanału przez Mierzeję Wiślaną została zakończona, co zapewniło portom Zalewu Wiślanego, w tym Elblągowi, dostęp do Morza Bałtyckiego. W planach na przyszłość są m.in. roboty pogłębiarskie na rzece Elbląg oraz budowa obrotnicy dla statków – wszystko na koszt Skarbu Państwa.
Koszty i dofinansowanie projektu
Koszt inwestycji portowych i okołoportowych na 2024 rok oszacowano na 207 mln zł, czyli ok. 46 mln euro. Dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur może wynieść maksymalnie 85% tej kwoty, co oznacza ok. 176 mln zł (38 mln euro).
Urząd Marszałkowski poinformował, że instytucje zarządzające mają czas do 31 marca br. na przekazanie Komisji Europejskiej swoich propozycji zmian w programach. KE ma następnie cztery miesiące na ich zatwierdzenie, co oznacza, że decyzje zapadną w drugiej połowie roku.
Komentarze (0)