1 maja w rywalizacji tych pojazdów na legendarnym torze Formuły 1 Silverstone w Wielkiej Brytanii wzięło udział kilkadziesiąt drużyn reprezentujących głównie angielskie szkoły średnie, uniwersytety oraz firmy motoryzacyjne. W zmaganiach Greenpower sukcesem nie jest wyprzedzenie wszystkich konkurentów – o zwycięstwie decyduje pokonanie jak największego dystansu w ciągu czterech godzin. Ograniczeniem jest źródło zasilania – trzy podwójne zestawy akumulatorów samochodowych o pojemności 33 Ah. Aby zrównać szanse, każda drużyna korzystała z takich samych silników elektrycznych i akumulatorów.
W budowę gliwickiego bolidu zaangażowało się 13 studentów oraz grupa naukowców z trzech wydziałów Politechniki Śląskiej pod kierownictwem dr inż. Jacka Smołki, dr hab. inż. Wojciecha Skarki i prof.nadz. mgr. inż. Krzysztofa Slósarczyka.
Polski zespół dotarł na metę jako drugi przejeżdżając tyle samo okrążeń co zwycięski Simple Trug, który w ostatnich latach plasował się w ścisłej czołówce. To duży sukces Polaków, bo trzecia drużyna przejechała o pięć okrążeń mniej, a czwarta aż o11 mniej.
Silesian Greenpower – ze skonstruowanym przez siebie nowym modelem SG 2011. zdobył także tytuł The Best Engineered Car- za najlepszy technologicznie i najładniejszy samochód wyścigu. Przyznaje go organizacja zrzeszająca brytyjskich inżynierów mechaników.
O sukcesie gliwickiego projektu zdecydowała opływowa konstrukcja i spłaszczona sylwetka pojazdu, lelka i wytrzymała obudowa wykonana z włókna węglowego oraz umiejętności młodych konstruktorów, którzy zasiedli za kierownicą. Dzięki temu nisko osadzony i stabilny bolid mógł pokonywać wszystkie zakręty z maksymalną prędkością.
Najważniejszym jednak celem tej bardzo poważnie traktowanej przez międzynarodowych konstruktorów samochodów rywalizacji jest promocja technologii ekologicznych w motoryzacji i prototypowych modeli do projektowania elektrycznych samochodów wykorzystywanych w ruchu miejskim.
źródło: wfosigw.katowice.pl
Komentarze (0)