Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Arnold Rabiega: epidemia uporządkuje fotowoltaiczny rynek [WIDEO]

Arnold Rabiega: epidemia uporządkuje fotowoltaiczny rynek [WIDEO]
Dominik Szymański
22.04.2020, o godz. 14:58
czas czytania: około 2 minut
0

Rynek fotowoltaiki prosumenckiej rośnie w Polsce w iście imponującym tempie – pod względem przyrostu liczby mikroinstalacji w ubiegłym roku znaleźliśmy się na piątym miejscu w Europie, zaś wartość polskiego rynku PV ocenia się obecnie na 2,852 mld zł. W 2019 r. odnotowaliśmy czterokrotny wzrost liczby mikroinstalacji do 50 KW. Czy epidemia może ten fotowoltaiczny boom zniwelować bądź stłumić?

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Analizy rynku mikroinstalacji PV dla Portalu Komunalnego dokonuje Arnold Rabiega, prezes Krajowego Instytutu Energetyki Rozproszonej.

Jak wynika z danych zebranych przez Stowarzyszenie Branży Fotowoltaicznej POLSKA PV, tylko w 2019 r. do użytku oddano niemal 106 tys. nowych mikroinstalacji fotowoltaicznych (w 2018 r. ok. 27 tys.), a ich sumaryczna liczba wyniosła ponad 162 tys. Jeśli przyjęlibyśmy założenie, że mamy w Polsce tylko domy jednorodzinne, to – statystycznie rzecz biorąc – instalacja PV znalazłaby się na co 36 budynku.

Rośnie także średnia moc nowo instalowanych urządzeń. Od 2013 r., gdy średnia ta wynosiła 4,5 KWp, wzrosła do 6,5 KWp w 2019 r. Imponujący jest wzrost ilości energii produkowanej przez przydomowe elektrownie fotowoltaiczne – o ile w 2018 r. było to 323 GWh, o tyle rok później już ponad 967 GWh.

Tym samym ich udział w krajowym zużyciu energii wyniósł 0,57 proc., a udział mocy w systemie elektroenergetycznym – 2,21 proc. Mogłoby to wydawać się niewiele, ale pamiętajmy, że jeszcze w 2014 r. wartości te wynosiły okrągłe zero proc. Tak szybkiemu rozwojowi sprzyja z pewnością taniejąca technologia – ocenia się, że szacowany koszt budowy 1 KWp mikroinstalacji PV wyniósł w 2019 r. 4125 zł netto, a więc o 225 zł mniej niż rok wcześniej (4350 zł netto).

Wraz z tą popularnością rośnie liczba firm oferujących sprzedaż i montaż instalacji. Jednak wśród całej masy starych i nowych firm pojawiają się na rynku i takie, których intencje czy reputacja mogą wzbudzać poważne podejrzenia. Eksperci ostrzegają, że ryzyko narażenia się na urządzenia wątpliwej jakości czy kiepski montaż, a nawet na zwykłe oszustwo i wyłudzenie, jest spore. Dlatego zalecają daleko idąca ostrożność. Złe praktyki na rynku wynikają też z braku na nim odpowiedniej liczby fachowców. Ocenia się, że ponad 70 proc. polskich monterów PV ma roczne i mniejsze doświadczenie, a więc bardzo niewielkie.

– Teraz sprawdza się maksyma „kto oszczędza, ten przepłaca”. Jednak pozornie epidemia może wyczyścić rynek z firm, które po prostu nie są do niego dostosowane, a jednocześnie jeszcze mocniej go rozkręcić – uważa Arnold Rabiega.

Więcej informacji o aktualnej sytuacji na rynku fotowoltaiki, trendów technologicznych, programów dotacyjnych, kosztów zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznych w kwietniowym wydaniu miesięcznika „Energia i Recykling. Gospodarka Obiegu Zamkniętego” w prenumeracie.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ABRYS new [webinaria od 13.06.23]_AD1a

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Energia i recykling
css.php
Copyright © 2024