Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Badanie: 77 proc. Polaków zbiera odpady selektywnie

Badanie: 77 proc. Polaków zbiera odpady selektywnie
dom
04.10.2021, o godz. 11:19
czas czytania: około 3 minut
0

Wyniki cyklicznego badania społecznego, przygotowanego na zlecenie Fundacji ProKarton przez firmę badawczą Kantar, pokazały, że stan środowiska naturalnego nie jest Polakom obojętny. 77 proc. deklaruje, że segreguje odpady opakowaniowe. Co interesujące, odsetek ten nie zmienił się względem roku 2020. 54 proc. Polaków zdaje sobie sprawę z faktu, że kartony do płynnej żywności podlegają recyklingowi, a 51 proc. ankietowanych poprawnie segreguje je do żółtego pojemnika.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Fundacja ProKarton od 2013 r. przeprowadza cykliczne badania społeczne, sprawdzające wiedzę Polaków na temat zasad selektywnej zbiórki oraz kartonów do płynnej żywności – „Jak zmienia się wiedza Polaków na temat segregacji odpadów opakowaniowych, w tym kartonów do płynnej żywności”.

Tegoroczne badanie zostało przeprowadzone we wrześniu przez instytut badawczy Kantar i objęło reprezentatywną próbę 1008 osób. Wyniki badania porównane zostały z poprzednimi latami, dzięki czemu możliwe jest zaobserwowanie, jak zmienia się nastawienie Polaków do segregacji i recyklingu z roku na rok.

Porównując wyniki tegorocznego badania z zeszłorocznymi możemy zaobserwować, że podejście Polaków do prawidłowej segregacji odpadów nie zmieniło się. Tak jak w ub. r. 77 proc. ankietowanych deklaruje, że selektywnie zbiera odpady opakowaniowe. Ten wysoki odsetek cieszy, jednocześnie widać jednak, że nadal potrzebne są działania edukacyjne i informacyjne, które dotrą do pozostałej części społeczeństwa.

Na poprawną segregację odpadów częściej uwagę zwracają kobiety, trzydziesto- i czterdziestolatkowie, osoby z wyższym wykształceniem, z największych polskich miast powyżej 500 tys. mieszkańców oraz z województwa łódzkiego. Najrzadziej odpady segregowane są przez najstarszych i najmłodszych badanych, osoby z podstawowym wykształceniem, mieszkańców miast wielkości 10-19 tys. mieszkańców oraz z województw dolnośląskiego i pomorskiego.

Kartony do płynnej żywności po opróżnieniu i zgnieceniu należy wyrzucać do żółtego pojemnika, przeznaczonego na metale, tworzywa sztuczne i odpady wielomateriałowe (właśnie do tej kategorii zaliczamy kartony po mleku lub sokach). W 2021 r., podobnie jak przy pierwszym pytaniu, nie zmienił się odsetek ankietowanych, którzy wybierają ten pojemnik: 51 proc.  ankietowanych prawidłowo wskazało kolor żółty. Najczęściej odpowiedzi tej udzielały kobiety, osoby z wyższym wykształceniem oraz mieszkańcy miast powyżej 500 tys. mieszkańców.

Drugim najczęściej wskazywanym pojemnikiem – mimo że nieprawidłowo – był ten w kolorze niebieskim, przeznaczony na papier. Tę odpowiedź wskazało 12 proc. ankietowanych. O dwa punkty procentowe zwiększyła się liczba osób, które nie zwracają uwagi, do którego pojemnika wyrzucają opakowania po mleku czy sokach. W 2021 r. takiej odpowiedzi udzieliło 26 proc. ankietowanych, podczas gdy w 2020 r. było to 24 proc.

– Tegoroczne badanie społeczne Fundacji pokazało, że ponad połowa Polaków prawidłowo segreguje kartony po płynnej żywności do żółtego pojemnika. Jest to ważna wiadomość, ponieważ selektywna zbiórka pozwoli odzyskać z kartonów cenne surowce wtórne, które można wykorzystać do ponownej produkcji, zgodnie z założeniami gospodarki o obiegu zamkniętym. W przypadku kartonów do płynnej żywności z celulozy poddanej recyklingowi możemy wyprodukować tekturę falistą czy ręczniki papierowe, natomiast z całych rozdrobnionych kartonów wytwarzane są wióropodobne płyty wykorzystywane w przemyśle meblowym. Z tegorocznego badania wynika także, iż co czwarty ankietowany nie zwraca uwagi, do którego pojemnika wyrzuca kartony po mleku czy sokach. Mobilizuje to nas do zintensyfikowania działań informacyjnych i promujących selektywną zbiórkę tego rodzaju opakowań – komentuje Łukasz Sosnowski, prezes Fundacji ProKarton.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ABRYS new [webinaria od 13.06.23]_AD1a

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD1B BDO zamknięcie roku [14.10-22.11.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Energia i recykling
css.php
Copyright © 2024