Zgodnie z raportem “Etyka płatnicza przedsiębiorców”, przeprowadzonego na zlecenie Kaczmarski Inkasso, 69 proc. przedsiębiorców jako etykę płatniczą rozumie opłacanie swoich zobowiązań finansowych w terminie, np. rat kredytu, podatków czy faktur.
Wśród innych odpowiedzi wskazano: niezaciąganie zobowiązań finansowych, jeśli spodziewa się problemów z ich spłatą (43 proc.), niekupowanie produktów lub usług, jeśli mogą wystąpić problemy z zapłatą w terminie (41 proc.), dokładne zapoznawanie się z warunkami zaciągnięcia i spłaty zobowiązań finansowych (41 proc.), informowanie kontrahentów o finansowych pomyłkach działających na ich niekorzyść (39 proc.) oraz informowanie kontrahentów, którzy wystawili faktury, o możliwych opóźnieniach w spłacie (32 proc.).
Ważne przestrzeganie zasad
Według badania 96 proc. przedsiębiorców twierdzi, że w ich firmach przestrzeganie tych zasad jest ważne, z czego w 65 proc. bardzo ważne. Zauważono jednak, że dużo zależy od tego, jak długo są one obecne na rynku.
– 3/4 firm, które funkcjonują od 5 do 10 lat deklaruje, że zasady etyki są bardzo istotne i zawsze je respektują. Zaledwie połowa przedsiębiorstw z dłuższym stażem, tj. powyżej 10 lat, zawsze stosuje reguły etyki, a 42 proc. robi to często – przekazano.
Jak wynika z danych Krajowego Rejestru Długów, wskazanych w badaniu, długi firm sięgają obecnie 9,6 mld zł, a do spłaty ma je 265 tys. podmiotów. Ponad 1/3 tej kwoty muszą oddać tzw. multidłużnicy, czyli przedsiębiorcy, którzy mają przeterminowane zobowiązania finansowe wobec przynajmniej trzech wierzycieli. Wskazano, że na polskim rynku jest ich 28,7 tys., a łącznie nie zapłacili oni 406 tys. razy, przez co ich zaległości wynoszą 3,4 mld zł.
Kilka wyjątków
Zgodnie z raportem 52 proc. podmiotów uważa, że istnieją sytuacje, które usprawiedliwiają niezapłacenie w terminie innej instytucji lub firmie. Wśród takich okoliczności wymieniono m.in.: brak skutecznego dostarczania faktury/błędy na fakturze (40 proc.), kiepską kondycję finansową firmy spowodowaną przez czynniki zewnętrzne (29 proc.), niezadowolenie z jakości otrzymanych produktów lub usług (29 proc.), kwestionowanie zasadności narzuconej opłaty (26 proc.), problemy osobiste osoby odpowiedzialnej za dokonanie/akceptację płatności (24 proc.), oczekiwanie na płatność ze strony swoich kontrahentów (24 proc.) i brak pieniędzy (22 proc.).
Badanie “Etyka płatnicza przedsiębiorców” zostało przeprowadzone przez TGM Research na zlecenie firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso w lipcu 2023 r. metodą CAWI na reprezentatywnej grupie 431 mikro-, małych i średnich firm, wystawiających faktury z odroczonym terminem płatności.
Komentarze (0)