Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Badanie: Polacy nie uważają rozwoju OZE za priorytet

Badanie: Polacy nie uważają rozwoju OZE za priorytet
ZM/PAP
13.12.2024, o godz. 12:30
czas czytania: około 2 minut
0

O 7 punktów procentowych w ujęciu rocznym spadł odsetek Polaków uważających zmiany klimatyczne za poważny problem. Jednocześnie mniej badanych uważa, że rozwój OZE powinien być priorytetem - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

“Wyniki badania opinii publicznej przeprowadzonego w kilkunastu krajach świata w 2024 roku pokazują, że w stosunku do pomiaru z 2023 roku zmniejszyła się nieco ilość osób uważających zmiany klimatyczne za poważny problem” – wskazali autorzy badania. Globalnie odsetek ten spadł o 3 punkty procentowe (z 83 do 80 proc.), a w Polsce o 7 punktów procentowych. (z 81 do 74 proc.).

Rozwój OZE nie powinien być priorytetem

Pod względem obaw wobec zmian klimatycznych – zgodnie z wynikami badania – Polacy lokują się w średniej światowej. Najbardziej takich zmian obawiają się mieszkańcy Turcji i Meksyku oraz krajów wyspiarskich – Malezji i Indonezji, a najmniej USA, Finlandii czy Australii. Ponadto globalnie rośnie liczba sceptyków wobec możliwości osiągnięcia stanu zero-emisyjnej gospodarki. W ubiegłym roku 43 proc. respondentów uważało, że świat nigdy nie osiągnie takiego stanu, a w 2024 r. – 49 proc.

“Pokazuje to, że obniża się wiara w możliwość szybkiej zmiany gospodarki świata w kierunku zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. Zwiększa się natomiast sceptycyzm w podejściu do czystej, niskoemisyjnej produkcji energii” – ocenili autorzy badania.

Według nich produkcja czystej energii przestaje być działaniem pierwszej wagi, gdyż w Polsce mniej osób (spadek o 14 pp.) uważa, że rozwój odnawialnych źródeł energii (OZE) powinien być priorytetem. W najnowszym badaniu 41 proc. respondentów deklarowało, że powinien to być priorytet, natomiast 52 proc., iż “powinien być ważny, ale nie priorytetowy”. Najmniejsza grupa (6 proc.) twierdzi, że rozwój OZE nie powinien być ważny.

Zmiana postaw konsumenckich

Badanych zapytano o wpływ poszczególnych czynników związanych z produkcją i cechami produktów na ich decyzje konsumenckie i – jak wskazali autorzy – w Polsce widać zmianę postaw konsumenckich.

Największa grupa respondentów (84 proc.) deklarowała, że wiedza o tym, iż firma “oferuje zdrowe/bezpieczne w użyciu produkty” wpłynie na ich decyzję konsumencką. Podobny odsetek (83 proc.) wskazywał na brak toksyn/chemikaliów w produkcie i na wykorzystanie naturalnych surowców (81 proc.). Nieco mniejsza grupa (75 proc.) wspominała o ograniczeniu zużycia plastiku lub energii i wody (74 proc.). Ponadto, badani wskazywali na wykorzystanie przez firmę opakowań nadających się do recyklingu (72 proc.), oferowanie biodegradowalnych produktów (72 proc.) i zmniejszanie emisji CO2 (69 proc.)

Badanie zostało przeprowadzone przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia w 2024 roku metodą CAWI na próbie 1055 Polaków oraz w 20 innych krajach świata w ramach sieci firm badawczych IriS. 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024