Awaria i brak dostępu do Internetu, brak wagi u wytwórcy i nieznajomość masy odpadu, odbiór kilku rodzajów odpadów jednym transportem, interfejs API, wystawianie KPO samemu sobie, odrzucenie KPO, sprawozdania – to najczęściej pojawiające się wątpliwości dotyczące systemu BDO, czyli Bazy danych o odpadach.

Przedsiębiorcy zwracają uwagę na chaos, błędy w systemie. Czy jesteśmy zatem odpowiednio przygotowani? Jakie jeszcze pytania i wątpliwości należy wyjaśnić?

O powyższych problemach, a także wielu innych nurtujących kwestiach w związku z uruchamianym 1 stycznia 2020 r. modułem ewidencji i sprawozdawczości, mowa jest podczas szkoleń “Przeglądu Komunalnego”. Przybliżane są najbardziej palące kwestie związane z BDO oraz najistotniejsze informacje odnośnie funkcjonowania systemu.

Potrzebne wyjaśnienia

Do tej pory odbyły się dwa szkolenia: w Warszawie i Katowicach/Chorzowie. Przed nami kolejne w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku i Wrocławiu. Szkolenia prowadzą doświadczeni przedstawiciele kancelarii prawnych oraz eksperci i specjaliści ds. gospodarki odpadami. Odpowiadają oni na szereg wątpliwości i problemów, o których informują uczestnicy wydarzeń.

BDO 750 x 300

O tym, jakie pytania pojawiają się najczęściej już informowaliśmy. Niejasnych kwestii jest jednak coraz więcej i są one coraz bardziej szczegółowe. Dotyczą konkretnych przypadków. Poniżej prezentujemy tylko kilka z nich, na które uczestnicy naszych szkoleń uzyskali odpowiedź:

  1. Jak przyjąć złom, makulaturę od instytucji, które nie są w BDO, więc nie będą mogły wystawić KPO (np. urząd miasta, biblioteka, fundacja itp.)?
  2. Co gdy trzeba przejechać przez granice obcego kraju, np. z Raciborza przez Czechy do Oświęcimia. Obie firmy są w Polsce. Czy wystarczy tylko KPO w wersji elektronicznej w razie kontroli w Czechach?
  3. Czy firma posiadająca wiele oddziałów na terenie całej Polski będzie miała jeden login? Jeśli tak, czy w tym samym czasie z danego loginu będzie mogło korzystać więcej osób?
  4. Co w przypadku magazynów z 2019 roku? Czy będą gdzieś ujęte? Czy w KEO będzie można wracać do wcześniejszych miesięcy i korygować tonaż oraz procesy?
  5. Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach prezydent miasta przygotowuje sprawozdanie z odpadów komunalnych. Na chwilę obecną pracownik urzędu przygotowywał sprawozdanie z odpadów komunalnych , które było przekładane do marszałka i wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska, a prezydent fizycznie to sprawozdanie podpisywał. A teraz? To przecież pracownik  będzie wprowadzał sprawozdanie do BDO. Czy istnieje w ogóle możliwość prawna aby to zwykły pracownik podpisywał sprawozdanie w imieniu prezydenta?

Powyższe przykłady pytań są dowodem na to, że przedsiębiorcy potrzebują konkretnych wskazówek i precyzyjnego określenia wielu nowych zadań aby ich praca od 1 stycznia nie przebiegała w chaosie. A czasu pozostało już niewiele.

Uczestnicy szkoleń mogą po zakończonym wydarzeniu (oraz przed jego rozpoczęciem) skierować do redakcji swoje zapytania, które na bieżąco są przekazywane do prelegentów, a odpowiedzi sukcesywnie nadsyłane uczestnikom.

1 / 12

System rusza 1 stycznia

Ewidencja odpadów oraz ich sprawozdawczość od 1 stycznia 2020 r. odbywać się będzie wyłącznie elektronicznie, za pośrednictwem indywidualnego konta w systemie BDO. System umożliwi uzyskanie aktualnej informacji na temat ilości odbieranych, zbieranych i transportowanych odpadów oraz miejsca ich przekazania i przetwarzania. Operacje będą realizowane na bieżąco. Polska tworzy całkowicie od podstaw własny system BDO. Ten unikatowy na skalę światową projekt, jest realizowany przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy w ścisłej współpracy z Ministerstwem Środowiska.

Więcej informacji i rejestracja: bdo.abrys.pl

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

2 Komentarze

  1. zgadzam się z opinią przedmówcy (Anonim). Odbieramy z lokali gastronomicznych olej posmażalniczy, za który płacimy klientowi i sprzedajemy dalej. Więc nie będziemy się go pozbywać w żaden nielegalny sposób – np spalając bądź porzucając w lesie, a temu ponoć nowe ustawy mają przeciwdziałać.. Tymczasem utrudnią życie wielu przedsiębiorcom.. Kierowca w ciągu dnia odbiera olej z kilkunastu nawet lokali.. Dodatkowo nie wszyscy klienci będą umieli się odnaleźć w systemie elektronicznym

  2. w rzeczywistości jest to nie ekonomiczne dla firm ,za biurka jeden z drugim wymyślą chore ustawy ……. niech spróbują w praktyce jak kto się ma bo ja tego nie widzę …… będzię wiekszy kocioł jak jak jest sklady paliły się te które kasowały za odpad pieniądze bagatela nie małe i z zagranicy sprowadzali śmieci .Aty zwykły kowalski który prowadzi działalność skup surowców wtórnych który płaci za surowiec wkłada ciężką prace też ma byc traktowany wszyscy na logikę jezeli ja na skupie płace za odpady to jaki innteres miał bym podpalac swoje pieniądze chore to co chcą wprowadzic te przepisy

Skomentuj