BDO ruszy już wkrótce! Poznaliśmy datę uruchomienia pełnej wersji

BDO ruszy już wkrótce! Poznaliśmy datę uruchomienia pełnej wersji
Barbara Krawczyk
12.12.2019, o godz. 11:38
czas czytania: około 3 minut
4

W najbliższy poniedziałek, 16 grudnia nastąpi tzw. produkcyjne uruchomienie Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). Komunikat został zamieszczony na stronie Instytutu Ochrony Środowiska-Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB).

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Produkcyjne uruchomienie systemu BDO oznacza zakończenie głównych prac nad bazą, czyli etapu pilotażu i podstawowej fazy testowej.

BDO – co znajdzie się w systemie?

Użytkownicy od poniedziałku do końca roku będą mogli:

  • powiązać użytkownika zalogowanego przez Krajowy Węzeł Identyfikacji Elektronicznej z kontem podmiotu zarejestrowanego w Rejestrze-BDO,
  • dodawać użytkowników głównych i podrzędnych,
  • zweryfikować kompletność danych znajdujących się w systemie w zakresie danych identyfikacyjnych podmiotu oraz miejsc prowadzenia działalności,
  • dodawać nowe miejsca prowadzenia działalności oraz edytować nazwy istniejących miejsc,
  • zweryfikować poprawność integracji poprzez API BDO,
  • zapoznać się z funkcjami modułu ewidencji odpadów m.in. poprzez tworzenie i obsługę roboczych kart przekazania odpadów, kart przekazania odpadów komunalnych oraz roboczych kart ewidencji i wpisów w kartach na rok 2019,
  • zaplanować, zatwierdzić karty przekazania odpadów (KPO) i karty przekazania odpadów komunalnych (KPOK) na rok 2020i wygenerować dla nich potwierdzenie,
  • zapoznać się z funkcjami modułu wniosków, m.in. poprzez tworzenie wniosków roboczych (bez możliwości wysłania).

W przypadku gdy dany podmiot nie jest zarejestrowany w systemie BDO, po zalogowaniu poprzez Krajowy Węzeł Identyfikacji Elektronicznej (KWIE), czyli potwierdzeniu tożsamości osoby fizycznej przez Węzeł Krajowy, będą mogli utworzyć roboczy wniosek rejestrowy. Przygotowany wniosek będzie można wysłać w 2020 r.

BDO 750 x 300

Które dane (nie) pozostaną w systemie?

Konta użytkowników oraz miejsca prowadzenia działalności dodane w systemie po produkcyjnym uruchomieniu systemu (po 16 grudnia 2019 r.), nie będą usuwane przez administratora systemu.

W systemie pozostaną (nie będą usuwane):

  • karty przekazania odpadów (KPO) zaplanowane na rok 2020 – karty w statusie „Planowana”, „Zatwierdzona” i „Potwierdzenie wygenerowane”,
  • karty przekazania odpadów komunalnych (KPOK) zaplanowane na roku 2020 – karty w statusie „Planowana”, „Zatwierdzona” i „Potwierdzenie wygenerowane”,
  • wnioski rejestrowe o statusie „Robocze” – wnioski, które zostały wypełnione w systemie przed 1 stycznia 2020 r., ale nie zostały złożone.

Od 1 stycznia 2020 r. z systemu zostaną natomiast usunięte wszystkie KPO, KPOK, karty ewidencji i wszystkie wpisy za 2019 r. wprowadzane w wersji testowej.

BDO – jak się zalogować?

Aby użytkownik uzyskał dostęp do podstawowych funkcji BDO, musi zalogować się przez Węzeł Krajowy. W celu dostępu do pełnych funkcji systemu, należy być zalogowanym przez KWIE i powiązać się z kontem podmiotu zarejestrowanego w Rejestrze-BDO.

Należy to zrobić wpisując login – dziewięciocyfrowy numer rejestrowy oraz hasło (jeśli podmiot nie dokonał pierwszego logowania w rejestrze, należy wykorzystać hasło tymczasowe z urzędu marszałkowskiego). W przypadku gdy logujemy się po raz pierwszy, należy podać aktualne hasło do Rejestru-BDO.

Nie wszyscy użytkownicy muszą logować się poprzez KWIE i wiązać tożsamość osoby fizycznej z kontem podmiotu. Użytkownik zalogowany przez Węzeł Krajowy powiązany z kontem podmiotu staje się głównym użytkownikiem – tym samym uzyskuje uprawnienia do zarządzania użytkownikami i ich uprawnieniami w ramach konta podmiotu.

Kto może się zalogować?

Wszystkie osoby fizyczne mogą być użytkownikami BDO. Może być wielu użytkowników zarówno głównych, jak i podrzędnych w ramach zarejestrowanego podmiotu.

Użytkownik główny:

  • posiada uprawnienia do wszystkich modułów systemu BDO oraz do dodawania nowych miejsc prowadzenia działalności i edytowania nazw istniejących miejsc.
  • tworzy wpisy w ewidencji odpadów, sporządza i wysyła wnioski z modułu elektronicznych wniosków, sporządza i wysyła sprawozdania.
  • dodaje kolejnych użytkowników głównych oraz użytkowników podrzędnych dla swojego podmiotu.
  • loguje się za pośrednictwem Krajowego Węzła Identyfikacji Elektronicznej (KWIE) poprzez dostawców tożsamości (tj. Profil Zaufany, bankowość elektroniczna lub inni dostawcy).

Użytkownik podrzędny:

  • posiada uprawnienia do wykonywania operacji w ramach modułu ewidencji odpadów
  • loguje się w sposób natywny, za pomocą loginu i hasła.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

AD3b ODPADY (odpady budowlane) 25.11.24-13.01.25

Komentarze (4)


Komentarz #33379 dodany 2019-12-12 12:52:06

Bedzie sie dzialo masakra zanim sie czlowiek nauczy tego chaos bedzie


Komentarz #33384 dodany 2019-12-12 13:19:24

To jest chore, bez okresu przejściowego to będzie katastrofa. Ludzie narobią błędów, a WIOŚ później będzie punktował, ale może w sumie o to chodzi, bo przecież pieniążki zawsze się przydadzą.


Adam

Komentarz #33444 dodany 2019-12-12 21:33:26

Acha, teraz wszyscy mają dać dane swojego konta bankowego. Dobre.


Thornmann

Komentarz #33531 dodany 2019-12-13 12:11:08

Własnie dostałem info o następującej treści; Komunikat Do sejmu wpłynął poselski projekt ustawy planujący przesunięcie obowiązku BDO o 12 miesięcy. Szczegóły dostępne są na stronie sejmu pod adresem: https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/druk.xsp?nr=61 Proszę pamiętać, że jest to tylko projekt. Będziemy państwa informować o pracach nad tym projektem.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Odpady
css.php
Copyright © 2024